اثرات زندگی ماشینی و استرس بر سلامت فولیکول مو

♦به گزارش سلام نیوز به نقل از تک اکسپلوریست؛ مواجهه مزمن و مداوم با عوامل استرس زا می تواند عمیقاً بر بافت تأثیر بگذارد، اگرچه مکانیسم های ایجاد این تغییرات عمدتا ناشناخته است. در یک مطالعه جدید، دانشمندان در مورد مکانیسم های بیولوژیکی گزارش کردند که استرس مزمن سلول های بنیادی فولیکول مو را مختل می کند. مطالعه آنها تایید می کند که استرس مزمن باعث ریزش مو می شود.

دانشمندان کشف کردند که استرس سلول های بنیادی فولیکول های مو را در حالت استراحت قرار داده و باعث تحلیل رفتن فولیکول یا مو می شود. دانشمندان با شناسایی انواع سلولهای خاص و مولکول مسئول انتقال سیگنال استرس به سلولهای بنیادی نشان داده اند که این مسیر می تواند برای بازیابی رشد مو هدف قرار گیرد.

Ya Chieh Hsu، دانشیار آلوین و استاد انجمن استا استار از سلول های بنیادی و زیست بازسازی در هاروارد و نویسنده ارشد این مطالعه گفت: پوست یک سیستم قابل دسترسی و قابل دسترسی را برای بررسی عمیق این مسئله مهم ارائه می دهد، و در این کار، ما دریافت که استرس در واقع فعال شدن سلولهای بنیادی را به تأخیر می اندازد و اساساً سلولهای بنیادی فولیکول مو را از نو تولید می کند

انشمندان با مطالعه مدل موش از استرس مزمن دریافتند که سلولهای بنیادی فولیکول مو برای مدت زمان طولانی در فاز استراحت و بدون بازسازی بافت ها باقی می مانند. این امر باعث تنظیم مجدد کورتیکواسترون می شود.

هنگامی که دانشمندان به موش ها کورتیکواسترون دادند، این اثر استرس بر سلول های بنیادی را تولید کرد.

هسو گفت: این نتیجه نشان می دهد که هورمون های استرس بالا بر روی سلول های بنیادی فولیکول مو تأثیر منفی دارند. اما تعجب واقعی وقتی بود که ما منبع هورمون های استرس را بیرون آوردیم.

در شرایط عادی، با افزایش سن، تولید مجدد فولیکول های مو کند می شود. دانشمندان در آزمایش های خود هورمون های استرس را از بین بردند، و باعث شد مرحله استراحت سلول های بنیادی کوتاه شود و فاز رشد افزایش یابد تا فولیکول های مو در طول زندگی خود بازسازی شوند، حتی زمانی که پیر بودند.

هسو گفت: بنابراین حتی سطح پایه هورمون استرس که به طور معمول در بدن در گردش است تنظیم کننده مهم مرحله استراحت است. استرس اساساً فقط باعث افزایش محور غده فوق کلیوی – فولیکول مو” می شود و ورود سلول های بنیادی فولیکول مو برای بازسازی فولیکول های جدید مو را حتی بیشتر دشوار می کند.

پس از یافتن ارتباط بین استرس و ریزش مو، دانشمندان تمایل دارند مکانیسم بیولوژیکی زمینه اتصال را تعیین کنند.

سکیو چوی، نویسنده اصلی این مطالعه، گفت: ما ابتدا سوال کردیم که آیا هورمون استرس به طور مستقیم سلولهای بنیادی را تنظیم می کند یا خیر و با برداشتن گیرنده کورتیکواسترون بررسی کردیم، اما این اشتباه بود. در عوض، متوجه شدیم که هورمون استرس در واقع بر روی خوشه ای از سلولهای پوستی در زیر پیاز مو عمل می کند، که به عنوان پاپیلای پوستی شناخته می شود.

پاپیلای پوستی برای فعال سازی سلولهای بنیادی فولیکول مو ضروری است. با این حال، در مطالعات قبلی، هنگامی که سطح هورمون استرس تغییر می کند، فاکتورهای ترشح شده از پاپیلای پوستی را تغییر نمی دهد. در عوض، هورمون استرس از ترشح گاز 6 سلول های پاپیلای پوستی جلوگیری کرد.

چوی گفت: هم در شرایط طبیعی و هم در شرایط استرس، افزودن Gas6 برای فعال کردن سلول های بنیادی فولیکول مو که در مرحله استراحت بودند و برای رشد مو کافی بود. در آینده، مسیر Gas6 می تواند به دلیل پتانسیل خود در فعال سازی سلول های بنیادی برای تقویت رشد مو مورد بهره برداری قرار گیرد. همچنین اگر سایر تغییرات بافتی مربوط به استرس به تأثیر هورمون استرس در تنظیم گاز 6 مربوط باشد بسیار جالب خواهد بود.

دانشمندان به لزوم مطالعه بیشتر قبل از استفاده از آن در انسان فکر می کنند. علیرغم این واقعیت که این استرس تأثیرات مخربی روی سلولهای بنیادی فولیکول مو و سلولهای بنیادی ملانوسیت می گذارد، اما مکانیسم متفاوت است.

استرس سلولهای بنیادی ملانوسیت را مستقیماً از طریق سیگنالهای مشتق شده از عصب تخلیه می کند، در حالی که استرس از ایجاد سلولهای بنیادی فولیکول مو به طور غیرمستقیم از طریق تأثیر هورمون استرس ناشی از غده فوق کلیه در طاقچه جلوگیری می کند. از آنجا که سلولهای بنیادی فولیکول مو تخلیه نمی شوند، ممکن است سلولهای بنیادی تحت استرس با مکانیسم هایی مانند مسیر Gas6 دوباره فعال شوند

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


دو − = 0