وعده آمریکا به مذاکرات غیرمستقیم برجامی/ ایران:دوباره‌مذاکره‌نمی‌کنیم

♦به گزارش سلام نیوز بلومبرگ مدعی شد هفته آینده ایران و آمریکا مذاکرات غیرمستقیم درباره توافق هسته ای را برگزار می کنند.در حالی که عباس عراقچی و تیم مذاکره کننده هسته ای بارها تاکید کرده اند:هیئت ایرانی در هر سطح، با مقامات آمریكایی مذاكره نخواهد كرد.

وزارت خارجه آمریکا روز جمعه در آنچه آن را گامی رو به جلو جهت احیای دیپلماسی خواند، گفت: ایالات متحده و ایران در گفت وگوهای غیرمستقیم در مورد چگونگی بازگشت به توافق هسته ای 2015 شرکت خواهند کرد.

ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بدون اشاره به خروج یکطرفه آمریکا از برجام ، از بازگشت متقابل به آن صحبت کرد و گفت: ما توافق کرده ایم که در مذاکرات با شرکای اروپایی ، روسی و چینی خود شرکت کنیم تا موارد مربوط به بازگشت متقابل به برجام با ایران را شناسایی کنیم.

وی ادامه داد: در این روزهای باقی مانده ، ما پیشرفت فوری را پیش بینی نمی کنیم زیرا بحث های دشواری در پیش است. اما ما معتقدیم که این یک گام رو به جلو است .

پرایس گفت : مقامات آمریکایی مذاکرات مستقیمی با ایران انجام نخواهند داد؛ اما در جلساتی که در تاریخ 6 آوریل بین جمهوری اسلامی و سایر قدرتهای دخیل در این توافقنامه انجام می پذیرد،در وین حضور خواهد داشت.

اتحادیه اروپا پس از برگزاری یک کنفرانس ویدیویی در روز جمعه با ایران ، روسیه ، چین ، آلمان ، فرانسه و انگلیس گفت: هدف از این گفت وگوها، شناسایی واضح اقدامات لغو تحریم ها و اقدامات هسته ای است. 

  عباس عراقچی ، معاون وزیر امور خارجه کشوردر بیانیه ای گفت: ایالات متحده در هر جلسه ای كه ایران در آن حضور داشته باشد ، حضور نخواهد یافت . هیئت ایرانی در هر سطح، با مقامات آمریكایی مذاكره نخواهد كرد.

گفتنی است تهران بارها مذاکرات مستقیم با دولت بایدن را در مورد احیای توافق نامه معروف به برجام که دونالد ترامپ ، رئیس جمهور پیشین آن را رها کرد ، رد کرده است . پس از خروج ترامپ از توافق ، ایران علی رغم انجام تعهدات طولانی مدت، دیگر لزومی به پای بندی به  محدودیت های اعمال شده علیه فعالیت های هسته ای ، ندید.

اصرار مکرر دولت آمریکا بر القای این ذهنیت که خواهان احیای برجام است اما زیر لوای مذاکرات جدید ؛ با اهداف گوناگونی صورت می پذیرد که فرافکنی از اتهام آمریکا و حامیان بلامنازع آنها در کشور نزدیک به موعد انتخابات ریاست جمهوری ، و باهدف کنترل اثر سوء آن بر انتخاب کاندیدای احتمالی ، یکی از آن هاست. فشار به دولت جهت احیای برجام اما با شرایط جدید ،با سوء استفاده از شرایط کنونی دیگر عامل است.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


هشت − = 0