مایکل سندل: اراده عربستان در ایجاد اصلاحات و توسعه اجتماعی جدی به نظر می‌رسد

«مایکل سندل» معتقد است اگر عربستان می‌خواهد در اصلاحاتی که در پیش گرفته موفق شود باید اجازه بروز تفکر انتقادی را بدهد.

گزارش: علی صمدی

به گزارش سلام نیوز از رویترز مایکل سندل فیلسوف سیاسی آمریکایی پس از شرکت در اولین کنفرانس فلسفه در پادشاهی عربستان گفت: تمایل مقامات سعودی برای ترویج تفکر انتقادی تعیین می‌کند که آیا یک حرکت اصلاحی که در این کشور به راه افتاده است موفقیت‌آمیز خواهد بود یا نه.

مقامات عربستان سعودی می‌گویند اولین کنفرانس سالانه‌ی فلسفه در عربستان سعودی با عنوان «کنفرانس بین المللی فلسفه در ریاض» از  ۸-۱۰ دسامبر با حضور کارشناسان بین المللی فلسفه و با عنوان «جشنواره‌ی اندیشه‌ها» برگزار شد.

برگزاری کنفرانس فلسفه در عربستان سعودی درحالی است که فلسفه در دانشگاه‌های مذهبی و غیرمذهبی این کشور تدریس نمی‌شود . به نظر می‌رسد حاکمان عربستان در راستای برنامه خود برای ایجاد اصلاحات قصد دارند وارد حیطه‌هایی از علم، انسان‌شناسی و جامعه‌شناسی بشوند که تاکنون در این کشور تابو محسوب می‌شد. هدف دیگر ترمیم چهره عربستان به خصوص در زمینه حقوق بشر است. همه این اهداف در چارچوب سند توسعه‌ای عربستان ارزیابی می‌شود که محمدبن‌سلمان ولیعهد جوان این کشور به دنبال تحقق آن است.

حالا سندل – استاد دانشگاه هاروارد- معتقد است: پیش‌بینی آینده تجربه و آزمایش جدید شاهزاده عربستان دشوار است اما به نظر می‌رسد دستکم ارزشش را دارد که در عربستان به تفکر انتقادی پرداخته شود چرا که نسل نو اندیش و مترقی خواه و توسعه طلب در این کشور به شدت تشنه این مباحث هستند.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


3 + چهار =