از سرگیری معامله قرن؛ به سبک «جو بایدن»

♦به گزارش سلام نیوز به نقل از arabic.rt «لیندا توماس گرینفیلد»، سفیر امریکا در سازمان ملل اعلام کرد واشنگتن کانال های ارتباط دیپلماتیک با فلسطین را که در دوره دونالد ترامپ بسته شده بود دوباره باز خواهد کرد.

خبرگزاری چینی شینهوا اعلام کرد سفیر امریکا در جریان کنفرانس شورای امنیت درباره مسئله رژیم صهیونیستی و فلسطین گفت: از ژانویه، مشارکت دیپلماتیک ما با این فرض هدایت می شود که پیشرفت پایدار به سمت صلح باید مبتنی بر رایزنی های فعال با هر دو طرف باشد.

توماس گرینفیلد افزود: برای این منظور، دولت ما گامهایی را برای بازگشایی کانالهای ارتباطی دیپلماتیک که در دوره دولت قبلی به حالت تعلیق درآمده اند برمی دارد.

سفیر امریکا در سازمان ملل بدون اشاره به حملات مکرر رژیم صهیونیستی به نوار غزه و غصب بسیاری سرزمین های فلسطینی ، مجدد سخن صلح را به میان کشید و اظهار داشت: تحت رهبری جو بایدن، ایالات متحده تعهد خود را نسبت به چشم انداز متقابل که در آن اسرائیل در صلح و امنیت همراه با کشور فلسطین قابل زندگی احیا کرده است.

وی تصریح کرد: ما معتقدیم که این چشم انداز بهترین راه برای تضمین آینده اسرائیل به عنوان یک کشور دموکراتیک و یهودی، ضمن حفظ آرمانهای مشروع مردم فلسطین است.

*جو بایدن و ترامپ ؛ دو بازیگر،یک نقش و دو روش اجرا در منطقه

همزمان با اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده و پیروزی جو بایدن ، نگرانی های بسیاری در میدان صهیونیست ها نسبت به سرنوشت روابط و معادلات منطقه و نیز طرح موسوم به معامله قرن رخ نمود، طرحی که صلح یکطرفه و نوعی آرام سازی را بدون رسیدگی به حقوق فلسطینیان و دریافت خسارت ها و سرزمین های از دست رفته، دنبال می کرد .

از یک سو به دنبال مشروعیت بخشی به رژیم غاصب صهیونیستی زیر لوای صلح بود -که ادعا می کرد به نفع طرفین است- و از سوی دیگر تضعیف و به حاشیه بردن قدرت منطقه ای به نام ایران را در معادلات منطقه از مجرای آن می پوئید.

ترامپ و کوشنر به عنوان مغز متفکر اصلی این هندسه سازی در منطقه از صهیونیستها به ویژه رفیق قدیمی یعنی بنیامین نتانیاهو حمایت می کردند؛ اما خبر پیروزی جو بایدن و کنار رفتن ترامپ چیزی نبودکه رژیم صهیونیستی آن را پیش بینی کرده باشد یا بخواهد. گمان ها بر این بود جو بایدن مانند ترامپ حمایت و راهبرد علنی در دفاع از رژیم صهیونیستی نخواهد داشت.نظری که نه کاملا درست و نه غلط بود. 

خبر احتمال آغاز روابط فی ما بین سران آمریکا و فلسطین از یک منظر می تواند موجب تضعیف مانور و قدرت عمل صهیونیست ها گردد و آن را خوش ندارند؛ اما آیا حقیقتا جو بایدن درصدد کمرنگ سازی طرح معامله قرن یا بی توجهی به آن بوده یا هست؟ سخنان اخیر سفیر آمریکا در سازمان ملل و سخن از همان طرح صلح بین فلسطین و رژیم صهیونیستی با همان مواضع پیشین از زبان وی ، گواه خوبی بر این حقیقت است که  سیاست های دولت جو بایدن در منطقه چندان برای رژیم صهیونیستی جای نگرانی ندارد چرا که هویداست از یک رویه کلان مشابه در مواضع ثابت و لایتغیر، پیروی می شود.

تنها تفاوت جو بایدن و ترامپ در مواجهه با معامله قرن و طرح اتحاد سازی کشورها به ویژه ملل عربی با رژیم صهیونیستی، در “استراتژی اتخاذی” است و نه سیاست های کلان پیش رو. بایدن در این پروژه نیز پا جا پای ترامپ می گذارد ؛ اما نه با شیوه چماق و چراغ ، بلکه به شیوه همان دست چدنی در دستکش مخملی و کاملا دارای استراتژی رفتاری. این گام برای فلسطین یک فرصت و چند تهدید است .

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 + چهار =