اعتراض سازمان بهداشت جهانی به توزیع ناعادلانه واکسن کرونا در جهان

♦به گزارش سلام نیوز به نقل از وبدا،رییس سازمان بهداشت جهانی با انتقاد از توزیع ناعادلانه واکسن کرونا، گفت: تقریبا ۹۰۰ میلیون دز واکسن در سطح جهان تزریق شده است و این درحالی است که سهم کشورهایی با درآمد پایین فقط ۰.۳ درصد بوده است.

تدروس آدهانوم رییس سازمان بهداشت جهانی در کنفرانس خبری اولین سالگرد ایجاد کوواکس طی سخنانی با بیان اینکه کرونا تاکنون در جهان بیش از سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر قربانی داشته است، اظهار کرد: تقریبا ۹۰۰ میلیون دز واکسن در سطح جهان تزریق شده است و این درحالی است که سهم کشورهایی با درآمد پایین فقط  ۰.۳ درصد بوده است.

وی با اشاره به اینکه کمیسیون اروپا گزارش داده بزرگترین معامله تامین واکسن را امضا کرده و برای خرید یک میلیارد و ۸۰۰ هزار دز واکسن شرکت آمریکایی فایزر در چند سال آینده توافق کرده است، گفت: این توافق در حالی مطرح است که بحث و جدل ها بر سر دسترسی به واکسن برای فقیرترین کشورهای جهان همچنان داغ است.

آدهانوم ادامه داد: اورسولا فون در لاین رییس این کمیسیون اروپایی پیام ضبط شده ای را به کنفرانس مطبوعاتی سازمان جهانی بهداشت ارسال کرده و گفته است واکنش بسیاری از رهبران جهان این بود که «اول کشور خودم».

رییس سازمان بهداشت جهانی با اشاره به اینکه نگران افزایش مبتلایان در هند هستیم، عنوان کرد: هند روز جمعه بالاترین آمار مبتلایان به کرونا را برای دومین روز متوالی گزارش داد؛ این کشور همچنان با فشار افزایش بیماران بر کادر درمانی و فقدان تجهیزات پزشکی دست و پنجه نرم می کند.

وی تصریح کرد: امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه گفته که در کشورهای اروپایی یک نفر از هر شش نفر واکسینه شده اند؛ در آمریکایی شمالی این نسبت یک به پنج و در آفریقا یک به ۱۰۰ نفر است؛ مکرون گفت این پذیرفتنی نیست.

آدهانوم در ادامه با بیان اینکه قرار است فرانسه در ماه های آتی کمک هایی را در زمینه توزیع واکسن به برنامه کوواکس کند، توضیح داد: مکرون گفته این کمک ها شامل ارسال  ۵۰۰ هزار دز واکسن، البته به غیر از واکسن آسترازنکا به دیگر کشورها است.

رییس سازمان بهداشت جهانی با تاکید بر مبارزه با ناسیونالیسم واکسن، مطرح کرد: رییس جمهور آفریقای جنوبی از شرکت های داروساز خواسته فناوری تولید واکسن بر مبنای ام ار ان ای را بدون  موانع حق مالکیت معنوی  به کشورهای کم درآمد و دارای درآمد متوسط ارائه دهند.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× 3 = پانزده