الزام فوری”توقف فوری خشونت در میانمار”توسط کشورهای عضو آسه آن

♦به گزارش سلام نیوز به نقل از اکسیوس، رهبران آسه آن ، که در یک اجلاس اضطراری در جاکارتا با ژنرال «مین آنگ هلاینگ» رهبر کودتای میانمار ملاقات کردند ، یک توافق نامه پنج ماده ای را منتشر کردند که در آن گفته شد بنا بر گزارش های واصله اقدامات کودتا در میانمار و تهدید مردم جهت پذیرش آن خلاف کنوانسیون حقوق بشر و به شدت محکوم است،”توقف فوری خشونت در میانمار” الزامی است.

مین اونگ هلاینگ بلافاصله در مورد این توافقنامه نظر نداد. 

با این حال «محی الدین یاسین» نخست وزیر مالزی اعلام کرد: نشست بین رهبران اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا(آ سه آن) و «ژنرال آنگ هلاینگ» رهبر نظامی جدید میانمار موفقیت آمیز بود.

نخست وزیر مالزی گفت: نتایج این نشست که روز شنبه به میزبانی جاکارتا پایتخت اندونزی برگزار شد، فراتر از پیش بینی ها بود.

وی جلسه بین رهبران آسه آن و ژنرال ارشد میانمار را سازنده خواند و گفت:ژنرال آنگ هلاینگ با سه پیشنهاد مالزی در این جلسه موافقت کرد.

سران حاضر در این نشست اضطراری به نقش مثبت و سازنده آسه آن به عنوان یک نهاد بین المللی در تسهیل راه حل صلح آمیز به نفع مردم میانمار و معیشت آنها اذعان داشته و خواستار احترام به قانون بین الملل و برقراری صلح و ثبات در کشورها شدند.

 « جوکو ویدودو »رئیس جمهور اندونزی در نشست اضطراری گفت: وضعیت در میانمار غیر قابل قبول است و نباید ادامه یابد. خشونت باید متوقف شود ، دموکراسی ، ثبات و صلح در میانمار باید بلافاصله برگردانده شود. منافع مردم میانمار باید همیشه در اولویت باشد.

نخست وزیر مالزی نیز افزود: این با اشاره به اینکه این پیشنهادها کاهش تنش روی زمین و توقف روش های خشونت بار و کشتار علیه غیرنظامیان، آزادی فوری و نامشروط همه زندانیان سیاسی و اجازه دادن به رئیس فعلی آسه آن و دبیرکل این اتحادیه برای سفر به میانمار و ارتباط با همه نیروهای این کشور بود، ادامه داد: میانمار به این پشنهادها درخواست مثبت داد و هیچ یک از این پیشنهادها را رد نکرد.

گفتنی است این نشست بیانیه و سخن روشنی در محکومیت اصل کودتا قرائت نکرد.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 + هشت =