اعتراض شورای حقوق بشر به شکنجه یکسان بازداشتی های مشکوک به تروریسم و غیر تروریسم در افغانستان

♦به گزارش سلام نیوز به نقل از news.un در برخی زندانهای افغانستان، موارد بازداشت شده مشکوک به تروریسم و غیر تروریسم هردو قبل ز اعاده و اثبات نهایی جرم، تحت یک شرایط بازداشتی بوده و شکنجه های بازداشتی ها ،که جامعه جهانی آن را رد می کند، همچنان در این زندانها روی جمعیت بازداشتی به قوت خود باقی است .

گزارش مشترک مأموریت امداد سازمان ملل در افغانستان (یوناما) و دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در بازه زمانی بین 1 ژانویه تا 31 مارس 2020  بر اساس گفت و گو با 656 مرد ، زن و نوجوان در 63 بازداشتگاه در سراسر افغانستان نشان می دهد درصد بازداشت شدگانی که گزارش کرده اند تحت شکنجه قرار گرفته اند ، در مقایسه با دوره قبل (2017-2018) اندکی کاهش یافته است ؛ اما با این حال با این حال 30.3 درصد از مصاحبه شوندگان گزارش کرده اند که تحت چنین رفتاری قرار گرفته اند .

در این گزارش آمده است که اقدامات حفاظتی و رویه قانونی ایمن برای بازداشت شدگان به ندرت رعایت می شود در حالیکه تمام بازداشت شدگان از میان موراد مشکوک به تروریسم نیستند.

این نشان می دهد که در همه موارد بازداشتی افراد از حقوق خود مطلع نشده اند و یا حتی قبل از بازجویی به وکیل دسترسی نداشته اند.

تعداد کمی از آنها تحت معاینه پزشکی و درمان قرار گرفتند و یا توانستند در روزهای اول بازداشت با خانواده تماس بگیرند.

دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر اقدامات انجام شده توسط دولت برای جلوگیری از شکنجه در بازداشتگاه ها را تأیید کرد و  راه حل آن را در توصیه برای افزایش آگاهی و اطلاع رسانی به بازداشتی هایی که مشکوک به ترور نیستند ، دانست.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 − پنج =