افشای‌مستندِ نقش‌فرانسه‌ در نسل کشی روندا/ کمیسیون‌تاریخ‌بشرگزارش‌نهایی‌را اعلام‌می‌کند

♦به گزارش سلام نیوز به نقل از france24  گزارش یک کمیسیون تاریخی عصر جمعه 26 مارس ، نشان داد فرانسه مسئولیت های سنگینی را نسبت به کشتار و نسل کشی 1994 در رواندا بر عهده دارد .

یک کمیسیون از تاریخ دانان که پیشتر توسط رئیس جمهور فرانسه «امانوئل ماکرون» تشکیل شده بود نتیجه گزارش خود را تقدیم ماکرون کرده و اعلام نمود :فرانسه به رئیس جمهوری «فرانسوا میتران» رئیس جمهور پیشین فرانسه، در مورد نسل کشی تاریخی در رواندا که منجر به کشتار حدود 800000 نفر شد، سکوت عامدانه در پیش گرفته است ؛ درحالیکه تحقیقات و بررسی ها نشان می دهد فرانسه نقش پررنگی در حوادث قتل ها و نسل کشی قبیله هوتو و اقلیت توتسی ها دارد.

*سکوت در کاخ الیزه می شکند

وینسنت دوکلرت ، مورخ  و رئیس کمیسیون تحقیقاتی ، این گزارش را پس از دو سال تحقیق و سالها سکوت در کاخ الیزه به ماکرون تحویل داد که به موجب آن مشخص شد فرانسه برای جلوگیری از کشتارهای مذکور اقدامات کافی انجام نداده و حتی از آن حمایت نموده و لذا دستانش در این جنایات پاک نیست.

رواندا از این گزارش استقبال کرد و آن را گامی مهم در شفاف سازی و روشن شدن حقیقت و درک مشترک از نقش فرانسه در نسل کشی علیه ” اقلیت توتسی ها” دانست.

در بخشی از نتیجه گیری این گزارش آمده است: آیا فرانسه یك شریک بزرگ در نسل كشی توتسی ها است؟فرانسه برای مدت طولانی درگیر رژیمی بود که قتل عام های نژادپرستانه را تشویق کرده و از آنها حمایت می کرد. آیا همچنان این کشور برای قبول نقش خود در نسل کشی توسط رادیکال ترین عناصر این رژیم کور باقی می ماند؟

این مقامات، فرانسه را به هدایت «فرانسوا میتران» بخاطر اتخاذ “دیدگاه نژادپرستانه” مورد انتقاد قرار داده و سپس اعلام کردند حتی مداخله نظامی نیز با تأخیرصورت گرفت ،آنهم زمانی که خیلی دیر بود تا بخواهد نسل کشی را متوقف کند.

 ماکرون که دستور ایجاد این کمیسیون تحقیقاتی را در ماه مه سال 2019 صادر کرده بود ، از این گزارش استقبال کرد و آن را پیشرفت قابل توجهی در مشخص شدن نقش فرانسه در اتفاقات رواندا از سال 1990 تا 1994 و اصلاح روابط طرفین دانست.

کاخ الیزه اظهار امیدواری کرد که این گزارش روند آشتی “برگشت ناپذیر” بین فرانسه و رواندا را تسهیل کند. ماکرون گفته است که می خواهد امسال از رواندا دیدار کند.

*استقبال روندا از نتایج تحقیقات

 وزارت امور خارجه رواندا نیز ضمن استقبال از روشن شدن و پذیرش نقش فرانسه در این نسل کشی تاریخی ،در بیانیه ای گفت كه نتایج تحقیقات خود این كشور نیز که ​​در سال 2017 سفارش داده شده بود ، طی هفته های آینده منتشر خواهد شد.

در این گزارش اشاره شده است فرانسه بطور قابل توجهی عملیات فیروزه ای را رهبری كرد که در ظاهر یک عملیات بشردوستانه تحت دستور سازمان ملل در ژوئن 1994 بود اما خیات سران وقت فرانسه ، موجب شد تا  این هدف به سمت حمایت از دولت نسل كشی هوتو -که در روندا اقدام به این جنایات کرد-بچرخد.

همچنین اتهامات دیگری مطرح می شود مبنی بر اینکه مقامات پاریس به مظنونان نسل کشی رواندا کمک کردند تا در حالی که تحت حمایت ارتش فرانسه بودند ، فرار کنند.

*حمایت فرانسه از طراحان نسل کشی در یک منطقه جغرافیایی امن

این گزارش به این نتیجه رسید که در ژوئیه 1994 “قاتلان و طراحان نسل کشی” در یک منطقه امن ایجاد شده توسط نیروهای فرانسوی در غرب این کشور حمایت می شدند و مقامات سیاسی فرانسه در آن زمان از دستگیری آنها خودداری می کردند.

 این گزارش از آسیبی تحت عنوان “تصمیم گیرندگان فرانسوی گرفتار در تفکر پسا استعماری” پرده بر می دارد که در آن زمان موجب شد از رژیم “نژادپرست ، فاسد و خشن” حبیاریمانا حمایت کند.

در این گزارش آمده است كه مقامات فرانسه بایستی به جبران،  تعهد اخلاقی را ملزوم نمایند که دیگر  هرگز چنین اقدامی مبنی بر نسل كشی و حمایت از آن در این کشور اتفاق نمی افتد.

گفتنی است روابط فرانسه با رواندا از زمان آغاز دوره ریاست جمهوری امانوئل ماکرون بهبود یافته اما دست داشتن نقش فرانسه در نسل کشی سال ۱۹۹۴بر روابط دیپلماتیک طرفین اثر سوء داشته است.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


دو × = 18