روند تصاعدی بازداشت زنان و فعالان مدنی در عربستان سعودی

♦به گزارش سلام نیوز به نقل از مرآة الجزيرة خبر دستگیری فعالان مدنی به ویژه زنان در “عربستان سعودی” و آزار و شکنجه مخالفان بار دیگر صدای رسانه های عربی را در آورد و خواهان رسیدگی بدان شدند.

هرروزه گروه جدیدی از فعالان جوان و زنان در “عربستان سعودی” به دیگران که در پشت میله های زندان هستند ، می پیوندند. مردم متفق القول خواهان دست کم ایجاد زندانهایی هستند که  ارزشهای اخلاقی ، انسانی و دینی  و منع شکنجه های جسمی و روحی در آن رعایت شود و  نیز زندانی از پایین ترین عناصر یک زندگی مناسب برای زندانیان برخوردار باشد، مساله ای که دیده نمی شود.

در نتیجه سیاست های پلیس سعودی بر روی خواسته های مردم چه دختران یا پسران و گروههای مختلف مردم ، دیگر دستگیری فعالان اجتماعی و انسانی در “عربستان سعودی” خبر شگفت انگیزی نیست اما مورد تاسف و مورد توجه چرا.

مع الاسف این اتفاق دستگیری زنان و جوانان، پس از عادی سازی مقامات سعودی نسبت به آن ، به یک اتفاق روتین در میان مردم و اخبار روزانه این کشور تبدیل شده است.

بسیاری فقط به دلیل حضور و فعالیتهایشان در شبکه های اجتماعی دستگیر شده اند.

خبر دستگیری زنان جوان اغلب توسط وب سایت های خبری گزارش شده است و نه پلیس این کشور؛ دو روز پیش نیز دستگیری یک زن باردار به جرم فعالیت در فضای مجازی و انتقاد به سیاست های سعودی ، بسیار خبر ساز شده بود.

این سایت های خبری نوشتند که دستگیری این زنان جوان ، مطابق آنچه توسط حساب های مدافعان حقوق بازداشت شدگان و زندانیان عقیدتی در “عربستان سعودی” منتشر شده است ، پس از هک شدن حساب های آنها در “اینستاگرام” و “اسنپ چت” صورت گرفته است.

  بسیاری از فعالان اجتماعی در عربستان به دلیل فعالیتهای اجتماعی غیر مجرمانه همچنان در زندان به سر می برند؛ مانند اسرا الغمغم ، آیدا الغامدی ، عایشه المهاجرى ، نعیمه المترود ، ناصیمه الصدا ، فاطمه النسیف ، ساكینا ال- دخیل ، آمنا الجید ، سحود الشریف ، سماح النافی ، خدیجه الحربی الامانی الزین ، دلال الخلیل ، سمر بدوی ، ماها الرفیدی و سایر افراد

گفتنی است اشکال مختلف شکنجه جسمی و روحی که نقض آشکار حقوق بشر است و نیز محرومیت از حداقلهای زندگی یک انسانف هنوز در سلولهای مرگبار سعودی وجود دارد  که این معترضان ،درد آنها را بی صدا تحمل می کنند.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


شش − = 2