انتقاد رئیس سازمان بهداشت جهانی از “توزیع ناعادلانه واکسن”درجهان

♦به گزارش سلام نیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه، سازمان بهداشت جهانی به «توزیع ناعادلانه واکسن» بین کشورهای جهان انتقاد کرد .

WHOمی گوید: رشد ناعادلانه واکسن جهانی فزاینده و غیرقابل پذیرش است.

سازمان بهداشت جهانی روز دوشنبه شکاف روزافزون بین تعداد واکسن های ویروس کرونا را که در کشورهای ثروتمند و فقیر تجویز می شوند ، مورد انتقاد قرار داد و این نابرابری را “عصیان اخلاقی” جهانی دانست.

WHO به کشورهای ثروتمند تاخت و گفت که اکنون افراد جوانتر  که در معرض خطر کم ابتلا به بیماری Covid-19 هستند در کشورهای ثروتمند واکسینه می شوند، اما افراد آسیب پذیر دیگر روزانه درکشورهای فقیرتر می میرند و این ناعادلانه و غیر اخلاق انسانی است.

تدروس آدانوم گبرایسوس، مدیرکل WHO  گفت: این “بسیار حیرت انگیز” است که برای جلوگیری از شکست اخلاقی فاجعه بار و نیز برای اطمینان از توزیع عادلانه واکسن ها در سراسر جهان ، اقدامات اندکی انجام شده است.

وی در یک کنفرانس مطبوعاتی تاکید کرد: این شکاف هر روز بیشتر شده و هر روز آسیب بیشتری وارد می کند 

تدروس گفت: كشورهایی كه هم اكنون افراد سالم و جوان را که خطر کمتری آنها را تهدید می کند واکسینه می کنند ، این كار را به قیمت جان كارمندان بهداشت ، افراد مسن و سایر گروه های در معرض خطر در سایر كشورها انجام می دهند.

وی افزود: توزیع ناعادلانه واکسن فقط یک عصیان اخلاقی نیست. از نظر اقتصادی و اپیدمیولوژیک نیز خود ایجاد مشکل می کند و خلاف مسیر از بین بردن همه گیری است. گویی برخی از کشورها برای واکسیناسیون کل جمعیت خود در حال مسابقه با سایر کشورها هستند – در حالی که کشورهای دیگر چیزی ندارند.

تدروس ادامه داد: کشورهای ثروتمند احساس امنیت کاذب دارند چراکه تا جهان واکسینه نشود کرونا خطری است که هست.

رئیس آژانس بهداشتی سازمان ملل گفت: هرچه انتقال ویروس بیشتر باشد ، احتمال بروز انواع بیشتر و جهش یافته تری نیز وجود دارد – و هرچه تعداد بیشتری از آنها جوانه بزند ، احتمال کم اثر شدن واکسن ها بیشتر است. 

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


پنج − 4 =