ایالات متحده کشتار ارامنه توسط امپراتوری عثمانی در طول جنگ جهانی اول را یک نسل کشی عنوان کرد

♦به گزارش سلام نیوز به نقل از رویترز، جو بایدن رئیس جمهوری امریکا بنا دارد از کشتار ارامنه توسط امپراتوری عثمانی در طول جنگ جهانی اول، به عنوان یک نسل کشی یاد کرده و آن را به رسمیت بشناسد. برخی رسانه ها آن را به عنوان اهرمی در دست ایالات متحده در روابط خود با ترکیه دانستند. 

سه منبع آگاه از این موضوع گفتند که بایدن در 24 آوریل هنگام بزرگداشت سالانه قربانیان در سراسر جهان ، از واژه “نسل کشی” استفاده خواهد کرد. یک منبع آگاه در این باره گفت: درک من این است که او تصمیم گرفت و از کلمه نسل کشی در اظهارات روز شنبه خود استفاده خواهد کرد.

منابع هشدار دادند که با توجه به اهمیت روابط دو جانبه با ترکیه ، بایدن ممکن است هنوز تصمیم بگیرد که این واژه را در آخرین لحظه به کار نبرد. دبیر مطبوعاتی کاخ سفید ، جن پسکی روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که کاخ سفید روز شنبه احتمالاً “حرف های بیشتری برای گفتن” خواهد داشت ، اما از توضیح بیشتر خودداری کرد.

وزارت امور خارجه سوالات مربوط به این موضوع را به کاخ سفید ارجاع داد و شورای امنیت ملی هیچ نظری فراتر از آنچه پسکی گفت ، نداشت.

بایدن یک سال پیش ، در حالی که هنوز کاندیدای ریاست جمهوری بود ، از 1.5 میلیون مرد ، زن و کودک ارمنی که در سالهای پایانی امپراتوری عثمانی جان خود را از دست دادند ، صحبت کرد و گفت که او تلاش های خود را برای به رسمیت شناختن این قتل ها به عنوان یک نسل کشی دنبال خواهد کرد.

وی در توییتر خود نوشت: امروز ، ما جنایات نسل کشی ارامنه را به یاد می آوریم. در صورت انتخاب ، من متعهد می شوم که از قطعنامه ای در به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه حمایت می کنم و حقوق بشر جهانی را به عنوان اولویت اصلی قرار خواهم داد.بااین حال به نظر به نظر می رسد جو بایدن از این مساله به عنوان اهرمی در دست برای کنترل ترکیه بهره می برد.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ شش = 10