افزایش اعتراضات به وخامت اوضاع ناوالنی/ کارشناسان‌حقوق‌بشر‌خواستارِبررسی‌سلامتی‌وی‌شدند

♦به گزارش سلام نیوز کارشناسان حقوق بشر، پس از خبر عدم همکاری شخصیت مخالف روس با درمان، خواهان بررسی فوری وضعیت پزشکی الکسی ناوالنی و راه حل یابی برای وضعیت وی شدند.وی اکنون در بازداشت به سر می برد و از بیش از یک هفته پیش اعتصاب غذایی خود را اعلام کرده است.

10:30:22

france24 اعلام کرد «الکسی ناوالنی»در زندان دچار کمردرد شدید و از دست دادن حس در پاهایش شده است، از سه هفته پیش در اعتراض به عدم اجازه ملاقات پزشکانش با او -که خارج از روسیه هستند-دست به اعتصاب غذا زده است.

کارشناسان حقوق بشر نگران هستند که وی به دلیل وخیم شدن اوضاع بیماری و شرایط سخت زندان “در معرض خطر جدی” قرار داشته باشد.

سایت سازمان ملل نیز به نقل از کارشناسان مستقل حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه ای نوشت: ما معتقدیم که زندگی آقای ناوالنی در خطر جدی است.وی تحت شرایط سخت در یک کلونی کیفری با امنیت بالا زندانی شده و از دسترسی به مراقبت های پزشکی کافی محروم شده است. علی رغم اینکه اخیراً به بیمارستان منتقل شده است ،اما از معالجه سر باز زده است.

 آقای ناوالنی ، منتقد دیرینه کرملین ، هنگامی که از آلمان به روسیه بازگشت ، دستگیر و بازداشت شد. در ماه فوریه وی به اتهام نقض آزادی مشروط در حالی که در خارج از کشور بود به بیش از دو سال زندان محکوم شد. در اوایل ماه مارس ، گزارش هایی مبنی بر وخامت شدید سلامتی وی منتشر شده است، ایالات متحده و کارشناسان حقوق بشر خواستار همکاری دولت روسیه در رسیدگی به وضع ناوالنی شدند.

 

*ناوالنی از درمان داخلی اجتناب می‌کند

کارشناسان با استناد به اطلاعاتی که دریافت کرده اند ،این نتیجه به دست امده است که ناوالنی در درمان خود با مسئولین زندان همکاری نکرده است و علی رغم خطا دانستن رفتار این منتقد روس ، لزوم رسیدگی به وضعیت انسانی ناوالنی  ضروری است.

آقای ناوالنی به نشانه اعتراض در 31 مارس اعتصاب غذا را آغاز کرد و این هفته به بیمارستان زندان منتقل شد.

کارشناسان سازمان ملل گفتند:ما به شدت نگران هستیم که آقای ناوالنی با این وجود در آسیب جدی باشد.  آنها تأكید كردند كه طبق قوانین بین المللی حقوق بشر ، دولت مسئولیت مراقبت و صحت بدنی افراد بازداشت شده را بر عهده دارد ، صرف نظر از دلیل بازداشت آنها و باتوجه به عدم همکاری ناوالنی با درمان دولتی ، سازمان ملل باید برای راه حل یابی ورود کند.

  کارشناسان حقوق بشر از مقامات خواستند كه با استناد به شواهد و نیز وضعیت موجود ،اولا اطمینان حاصل كنند كه آقای ناوالنی به پزشكان خود دسترسی دارد و اگر همچنان با درمان دولتی مخالفت کرد و خواستار ملاقات با پزشک خود شد که بیرون از کشور روسیه است، هرچه زودتر برای انجام اقدامات فوری پزشکی مانند خروج او از كشور در آگوست سال 2020، از روسیه خارج گردد و سپس مجدد به کشور جهت پاسخگویی بازگردد.

 

*اوج گیری اعتراضات جمعی همزمان با وخامت حال ناوالنی

 طبق گفته یک سازمان غیر دولتی حقوق بشری ، با وخامت حال ناوالنی مردم به خیابان ها آمده و بیش از ۱۲۰۰ نفر  در جریان تظاهرات در سراسر روسیه در حمایت از ناوالنی بازداشت شدند.

ناوالنی ۴۴ ساله در ۱۷ ژانویه سال جاری هنگام بازگشت از آلمان به روسیه بازداشت شد. او پس از مسمومیت با سم اعصاب نوویچوک مدت ۵ ماه را برای مداوا در آلمان گذرانده بود. دستگاه قضایی روسیه فوریه گذشته، الکسی ناوالنی را به سه سال و شش ماه حبس به جرم نقض شرایط آزادی مشروط محکوم کرد که از این مدت دو سال و نیم آن اجرایی شده است.

تظاهرات امروز از ساعت ۱۹ به وقت محلی آغاز شد و قرار بود همزمان با سخنرانی سالانه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه باشد.

وزارت کشور روسیه شمار افراد حاضر در تجمع اعتراضی مسکو را ۶ هزار نفر برآورد کرد.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 × = بیست هشت