•با محسن پاک آئین / سفر وزیر امور خارجه به آذربایجان ،نشانی بر توجه ایران به صلح و امنیت

♦محسن پاک آئین دیپلمات و عضو شورای راهبری مجمع جهانی صلح اسلامی در گفت و گویی با سلام نیوز پیرامون سفر وزیر امور خارجه به باکو و ایروان گفت: سفر دکتر ظریف به باکو و ایروان دارای اهداف دو جانبه و چند جانبه متعددی است. از اهداف دو جانبه می توان به تحکیم روابط با دو کشور همسایه اشاره کرد که از اهداف اصلی است.

22:24:32

به خصوص ما در حوزه تجارت و ترانزیت و گردشگری ظرفیت زیادی برای همکاری با جمهوری آذربایجان داریم.

پاک آئین ادامه داد: ماحصل این همکاری و راهکارها در کمیسیون مشترک اقتصادی که اخیرا برگزار شد، دیده شد. وزارتخانه ها مسئول پیگری هستند و آقای ظریف نیز در این سفر به دنبال چگونگی به نتیجه رسیدن این همکاری ها هستند.

از جمله این تعاملات، مشارکت ایران در بازسازی هفت شهر آذربایجان در جریان جنگ قره باغ است ؛ چراکه به علت آتش بس و رفع جنگ و ناامنی هفت شهر اکنون زمان مناسبی است جمهوری آذربایجان برای بازسازی این هفت شهر و بازگرداندن آوارگان  از کمپ های مختلف در آذربایجان اقدام نماید.  


این دیپلمات کشورمان تاکید کرد که بازسازی این شهرها باعث می شود صلح در این هفت شهر و در منطقه تثبیت شود ؛ اگر این شهرها ساخته شود و مردم بازگردند این مهم ممکن می شود اما تا زمانی که شهرها ویران باشند اینکه اتفاقی رخ دهد و نخست وزیر عوض شود و مناقشات بالا بگیرد ، وجود دارد.
ایشان در ادامه ضمن تاکید بر آثار مثبت مشارکت ایران در موضوع بازسازی گفت: این همکاری می تواند به صورت مشارکت بین ایران و آذربایجان باشد و همچنین می تواند به صورت چند جانبه صورت گیردو بقیه دوستان آذربایجان در منطقه مثل ترکیه و روسیه نیز در کنار هم و بدون رقابت های کاذب، همکاری های اقتصادی را در راستای منافع کشورها و به طور طبیعی آذربایجان دنبال کنیم .

در مورد همکاری های دو جانبه مساله احداث راه آهن رشت-آستارا مهم است به خصوص رشت به انزلی که اقدامات اولیه نیز انجام شده است .
سفیر سابق ایران در باکو تاکید کرد: بحث دیگر اختلافاتی است که بین آذربایجان و ارمنستان وجود دارد. متاسفانه موافقت نامه آتش بس در مسکو به قره باغ نپرداخت و این مسئله کماکان لاینحل مانده است . هفت شهر دیگر آزاد و پس داده شده است ولی قره باغ کماکان حل نشده باقی مانده است.
این منطقه در حال حاضر در اختیار ارامنه است؛ درحالی که جمهوری آذربایجان ادعا دارد این شهر در حیطه تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان قرار دارد و اگر این مناقشه حل نشود ، تمامیت ارضی مورد حمایت قرار نگیرد و مساله تجزیه طلبی استمرار یابد، نزاع نیز ادامه خواهد یافت.

عضو شورای راهبری مجمع جهانی صلح اسلامی در پایان اشاره داشت :حتما ظریف با روسای جمهور آذربایجان و ارمنستان درباره حل مسئله قره باغ و دعوت طرفین به خویشتنداری به خصوص برای تعیین مرزهای مشترک اقدام کرده ک اقدام مهم دولت ایران به عنوان یک میانجی صادق و امین خواهد بود. ایران تاکید خواهد کرد که در این درگیری ها خویشتنداری پیشه کنند و اجازه ندهند مرزهای جغرافیایی تغییر کند .
سفر به آذربایجان و ارمنستان اقدام خوبی هست که نشانه توجه ایران به صلح و امنیت و تقویت روابط با همسایگان است.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


شش × = 54