برای اطلاعات بیشتر، به کتاب امنیت ملی و حقوق‌بشر در جوامع مختلف رجوع کنید

حقوق و آزادی‌های بشر موضوعی چند‌وجهی است که با حوزه‌های مختلف علمی و تجربی ارتباط برقرار می-کند. این موضوع در حقوق، جامعه شناسی، سیاست، روابط بین‌الملل، امنیت و برخی رشته‌های دیگر به صورت جدی مورد بحث قرار می‌گیرد.

گزارش: آیات زین الدین

به گزارش سلام نیوز، نسبت حقوق‌بشر با امنیت نیز قابل توجه است. بر اساس برخی از نظریات به ویژه رویکرد انتقادی در مطالعات امنیتی، فرد انسان، مرجع امنیت است. به عبارت دیگر آنچه باید از آن صیانت، حفاظت و مراقبت شود انسان و حقوق وی است. از این منظر اساساً امنیت، با امنیت انسان معنا پیدا می‌کند. از نگاه سلبی نیز در این رویکرد مهمترین تهدید امنیت، تهدید و خشونت علیه انسان و حقوق و آزادی‌های اوست. از سوی دیگر رعایت حقوق و امنیت‌ بشر، تمام سطوح امنیت مانند امنیت اجتماعی، امنیت عمومی، امنیت ملی و حتی امنیت بین‌المللی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به تقویت امنیت در تمام لایه‌ها کمک می‌کند. دلیل این امر آن است که حقوق‌بشر و لایه امنیت فردی، عالی‌ترین و فراگیرترین سطح امنیتی است و این سطح هیچ قید خاصی مانند جامعه، سرزمین و قواعد و قانون کشور معینی را نمی‌پذیرد.
کتاب حاضر به بررسی نسبت میان حقوق‌بشر و امنیت ملی می‌پردازد و ‌از منظر حقوق تطبیقی، مطالعات موردی را مورد تحلیل قرار می‌دهد که حقوق‌بشر در آن‌ها همواره قربانی امنیت ملی شده است، به ویژه کشورهای غربی از جمله آمریکا و رژیم صهیونیستی که به اذعان نویسندگان، حقوق‌بشر در این کشورها همواره نقض شده است. این کتاب، دربردارندة مقدمه و ده مقاله پیرامون نسبت میان حقوق‌بشر و امنیت ملی و بررسی آن در کشورهای مختلف دنیا است. عناوین این مقالات، عبارت‌اند از: ۱-حقوق‌بشر و ناامنی ملی/ آلیسون بریسک؛ ۲-آمریکا، نقض حاکمیت قانون/ ریچارد فالک؛ ۳-آمریکا، حمایت از حقوق‌بشر در روزگار ناامنی/ دیوید فورسایت؛ ۴-ایرلند شمالی،‌ منازعة خشونت‌آمیز و مقاومت حقوق بین‌الملل/ کولم کمپل؛ ۵-انگلیس،‌تداوم ترور و مقابله با ترور/ ترلندمن؛ ۶-اسراییل، شکنجة دموکراسی‌ها/ گیرشون مشافیر؛ ۷-اسپانیا، دموکراسی، آزادی‌های مدنی و اقدامات ضدتروریستی/ سالوادور مارتی پیلارد، مینگو و پدروایبارا؛ ۸-قانون توازن کانادا؛ حمایت از حقوق‌بشر و مقابله با تهدیدات تروریستی/ هاوارد آدلمان؛ ۹-آلمان، پاسخ دولت به چالش‌های تروریستی و حقوق‌بشر/ ولفگانگ هاینس؛ و حقوق‌بشر در دوران سخت/ گیرشون شافیر، آیسون بریسک و دانبیل ورفنیگ.

پدیدآورندگان: آلیسون بریسک، گرشون شافیر
ترجمه: عسگر قهرمانپور‌بناب
ناشر: پژوهشکده مطالعات راهبردی
سال نشر: ۱۳۹۰ (چاپ دوم)
تعداد صفحه: ۴۴۲

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


پنج × 5 =