بشر در آینده هرگز مصونیت کامل از کرونا ندارد/لزوم واکسیناسیون مستمر

♦به گزارش سلام نیوز به نقل از ایندیپندنت،در آینده واکسن‌های کووید-۱۹ و شیوع ویروس های جهش یافته از جمله ویروسی در آفریقای جنوبی، همه بیانگر آن است که به احتمال زیاد از این پس، هرگز مصونیت جمعی در مقابل کووید-۱۹ وجود نخواهد آمد و در آینده نیز نیاز به تزریق سالیانه در گروههای آسیب پذیر خوهد بود.

ایندیپندنت می نویسد: این واکسن ها می تواند از فشار بر نظام‌های درمانی بکاهد اما لزوما نحوه زندگی روزمره را به آن چه پیش‌تر می‌شناختیم باز نخواهد گرداند.

تحقیقاتی که در آفریقای جنوبی انجام شده نشان می‌دهد که قابلیت واکسن آکسفورد در مقابل عوارض ملایم تا متوسط این ویروس «محدود» و تنها ۱۰ درصد است. به عبارت دیگر، افراد واکسینه شده (با واکسن آکسفورد) در صورت آلوده شدن به ویروس همچنان می‌توانند دچار عوارضی از جمله تب، سرفه و خستگی مفرط شوند و درنتیجه بیماری را به دیگران سرایت دهند.

اما با توجه به این که این مطالعه تنها روی دو هزار فرد سالم با میانگین سنی ۳۱ سال انجام شده است، مشخص نیست که آیا واکسن آکسفورد در مقابله با عوارض شدید بیماری یا بستری در بیمارستان موثر است یا نه.

برای نتیجه‌گیری قاطع در این زمینه به تحقیقات بیشتری نیاز است که احتمالا در هفته‌های آینده انجام خواهد شد.

ایسنا به نقل از پرفسور شَبیر مدحی که رئیس پروژه تحقیقاتی می‌نویسد: شباهت‌های واکسی به نام آکسفورد به واکسن‌های تولیدی موسسه «جانسون‌ اند جانسون» که شدت عوارض بیماری را تا ۸۹ درصد کاهش داده است، حاکی از آن است که واکسن آکسفورد همچنان قابلیت جلوگیری از بیماری شدید یا مرگ را دارد.

او گفت: هنوز این امیدواری وجود دارد که واکسن آسترازنکا در گروه‌های سنی که در معرض عوارض شدیدتر بیماری هستند، به خوبی واکسن‌های جانسون‌ اند جانسون عمل کند.

پرفسور سارا گیلبرت، طراح واکسن آکسفورد اذعان داشت که این واکسن احتمالا قابلیت کاهش موارد ابتلا را ندارد اما هفته گذشته اظهار اطمینان کرد که همچنان به دلیل مصونیت ناشی از این واکسن، ما شاهد مرگ و میر و بستری شدن بیماران با عوارض شدید در بیمارستان نخواهیم بود.

تحقیقات دیگر نیز نشان داد که واکسن‌های تولیدی فایزر، مدرنا و نواوکس (با ۶۰ درصد مصونیت) نیز در مقابل جهش نوع آفریقای جنوبی ویروس کرونا مصونیت می‌دهند، اما در مقابل نوع اولیه و اصلی ویروس کرونا چندان موثر نیستند.

در این میان، «جانسون‌ اند جانسون» و «نواکس» گزارش داده‌اند که هیچ یک از بیماران آلوده به ویروس آفریقای جنوبی که تحت آزمایش آن‌ها بوده‌اند، فوت نکرده‌اند که به رغم پیچیدگی‌های «بی ۱۳۵۱» در مبارزه بشریت علیه ویروس کرونا به منزله یک پیروزی است.

مقامات مسؤول در آفریقای جنوبی که مرکز حدود ۹۰ درصد ابتلا به نوع جهش‌یافته ویروس در سطح کشور است، تصمیم گرفته‌اند برنامه تزریق واکسن‌های آکسفورد را متوقف کنند. این برای آفریقای جنوبی که تنها هفته گذشته یک میلیون دوز این واکسن را پیشاپیش برنامه واکسیناسیون کادر درمانش دریافت کرد، یک ضربه است.

مقامات پزشکی آفریقای جنوبی گفته‌اند که اگر پژوهش‌های گسترده‌تر، موثر بودن واکسن در جلوگیری از عوارض شدید را تایید کند، از سرگیری استفاده از واکسن آکسفورد را مد نظر قرار خواهند داد.

بیشتر بخوانید:رئیسی: هنوز برخی افراد کرونا را شوخی می دانند

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 × = شش