رئیسی: هنوز برخی افراد کرونا را شوخی می دانند

♦به گزارش سلام نیوز دکتر رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت:جهشی که در انگلستان بر ویروس کرونا اتفاق افتاد تاثیرات پیچیده ای بر جریان بیماری کرونا و مدیریت آن در سزح جهان گذاشت. 

وی تاکید کرد: این جهش در قسمتی از ویروس بود که بیماری‌زایی (چسبندگی بیشتر ویروس به سلول‌های بدن) و کشندگی ویروس را افزایش داده است‌. به این ترتیب اگر یک فرد مبتلا به گونه قبلی کرونا ( ویروس ووهان) می‌توانست بیماری خود را در بین ۱۰ نفر به ۳ نفر انتقال دهد، در صورت ابتلا به ویروس جدید می‌تواند ۸ نفر را بیمار کند.

رئیسی در این رابطه ادامه داد: بر اساس مطالعات صورت گرفته در جهان، بین ۷۰ تا ۹۰ درصد قدرت سرایت ویروس انگلیسی بیشتر است و حدود ۳۰ دصد قدرت کشندگی آن نسبت به نوع پیشین بالاتر است. می‌گویند ویروس انگلیسی بیشتر جوانان را درگیر می‌کند که این موضوع هم می‌تواند درست باشد و هم غلط؛ در واقع اگر به کل جامعه بیماران نگاه کنیم الان جوانان بیشتر بستری و درگیر می‌شوند، اما این به معنی آن نیست که ویروس قبلی جوانان را درگیر نمی‌کرد، شکل صحیح جمله اینگونه است که ویروس جهش یافته باعث نمود بیشتر درگیری علامتدار افراد جوان می‌شود.

رئیسی به ایسنا گفت: در نوع قبلی ( ووهان) جوان مبتلا می‌شد و علامت نداشت، اما در نوع جهش یافته حتی ابتلای جوانان هم با بروز علائم آشکار می‌شود و منجر به بستری شدن آنها می‌شود و از آنجایی که مرگ و میر بیماران هم تابعی از تعداد بستری شدگان است، برخی می گویند مرگ و میر در جوانان افزایش یافته است و این نشان دهنده اهمیت مراقبت از جوانان و کودکان است.

ایشان تاکید کرد :بر اساس مطالعات جهانی اعلام می‌شود که ۳ ماه طول می‌کشد تا یک سوش جهش یافته، جایگزین سوش قبلی بیماری شود و حتما این اتفاق در رقابت با سوش قبلی رخ خواهد داد؛ چون سرعت بیماری زایی نوع جهش یافته و قدرت آن بیشتر است اما،  اگر بتوانیم این مدت زمان ۳ ماهه را ۵ ماه یا بیشتر افزایش دهیم و از سرعت انتشار ویروس بکاهیم بحث واکسیناسیون گسترش بیشتری خواهد یافت و به عنوان اهرم کمکی عمل می‌کند و اکثر افراد آسیب پذیر تا آن زمان واکسینه می‌شوند تا خیالمان از بابت مرگ و میر راحت باشد.

رئیسی تصریح کرد: در این مورد ما حتی با استان خوزستان هم به شکل یک کشور برخورد کردیم. یعنی افرادی که می‌خواهند از این استان به سایر نقاط سفر هوایی داشته باشند، می‌بایست تست منفی PCR داشته باشند و از طرفی پلاک بومی استان خوزستان حق خروج از استان را نداشته و پلاک غیربومی هم نمی‌تواند وارد آنجا شود.

وی در عین حال افزود: خوشبختانه بر اساس آخرین گزارش‌های واصله از مازندران میزان زدن ماسک افزایش یافته است و این موضوع با توقف خیز بیماری همراه شده است. برخی کشورها جریمه زندانی شدن را برای نزدن ماسک در نظر گرفتند اما آیا به تنهایی کفایت می‌کند؟ مدتی قبل شنیدم عده‌ای برای دور زدن محدودیت‌های تردد بین شهری دور هم جمع می‌شوند تا هزینه تردد را بر تعداد سرشکن کنند و به این شکل به سفر بروند، آیا می‌توان با این تفکر تنها با جریمه مقابله کرد؟ متاسفانه هنوز در مصاحبه‌های صدا و سیما می‌بینیم برخی کرونا را یک شوخی می‌دانند و می‌گویند وجود آن را باور ندارند آنهم در شرایطی که بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در دنیا بر اثر ابتلا به این بیماری فوت کرده‌اند.

وی درباره پیشنهاداتی که درمورد قرنطینه استان خوزستان مطرح می‌شود، اظهار کرد: باید ابتدا تعریفی از قرنطینه داشته باشیم‌. ما مبحثی تحت عنوان هوشمند سازی پروتکل‌های بهداشتی داریم که تحت عنوان محدودیت‌های هوشمند از آنها نام می‌بریم. بر این اساس ۴ حوزه اعمال محدودیت داریم‌. در بخش اول محدودیت‌هایی شامل مشاغل می‌شوند و در شهرهای با وضعیت قرمز تنها مشاغلی مجاز به فعالیت هستند که بسیار ضروری باشند که شامل بیمارستان‌ها، اداره‌های آب، برق، گاز و مراکز مرتبط با تهیه اقلام خوراکی هستند.

ایشان ادامه داد: در بخش دوم تعطیلی و محدودیت شامل حال مدارس و دانشگاه‌ها هم می‌شود. همچنین در حوزه فرهنگی نماز جمعه، نماز جماعت، تئاتر، سینما و… باید تعطیل باشند و در حوزه ترددها نیز هر نوع ورود ماشین غیر بومی به محدوده قرمز و خروج ماشین بومی از محدوده یاد شده ممنوع است. این موارد که ذکر شد از نظر ما یعنی محدودیت بسیار جدی و دیگر چیزی برای ممنوعیت در استان یا شهر قرمز وجود ندارد. در خصوص ادارات نیز ادارات غیرضروری در این شهرها تعطیل شده و ادارات ضروری هم با حداکثر  یک سوم ظرفیت می‌توانند فعالیت کنند.

رئیسی با اشاره به اینکه در حال حاضر ویروس جهش یافته در کشور گردش پیدا کرده است، گفت: اکنون نیازمند یک واکنش سریع هستیم تا بتوانیم فرایند ایزوله سازی را عملی کنیم. اینکه بخواهیم با قرنطینه کامل ویروس را از بین ببریم کار غلطی است. به تجربه اروپا نگاه کنیم، مگر آنها قرنطینه انجام ندادند؟ اما به محض خروج از خانه بیماری در آن نقاط شدت یافت. اصولا در چنین شرایطی بهترین کار شناسایی زودرس بیمار، تست کردن حلقه اول نزدیکان بیمار، شناسایی حلقه دوم اطرافیان بیمار و در نهایت ایزوله کردن افراد با تست مثبت است و این شیوه مناسبی برای برخورد با بیماری‌های فراگیر است.

وی راه شکست بیماری کرونا را در پیک بیماری، ایجاد محدودیت‌های جدی معرفی کرد و تصریح کرد: اما اگر منطقه‌ای در پیک بیماری قرار نداشته باشد مهمترین کار دیگر اعمال محدودیت نیست، بلکه رعایت پروتکل‌ها، شناخت زودرس بیماران، تست کردن اطرافیان بیمار و ایزوله کردن افراد مبتلا است. الان در خوزستان چون در اوج بیماری هستیم نسخه اعمال محدودیت جدی باید اجرا شود؛ زیرا پیش‌تر رعایت پروتکل‌ها در برخی نقاط تا زیر ۱۵ درصد کاهش یافت و عملا رعایتی صورت نمی‌گرفت که منجر به گسترش بیماری شد.

بیشتر بخوانید:اعلام جزئیات آزادسازی پولهای بلوکه شده ایران در کره جنوبی

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


پنج − 1 =