تاملی بر کتاب حقوق بشر و راهکارهای اجرای آن

این مجموعه مشتمل بر شش گزارش و سه مقاله است که در آن اطلاعاتی درباره حقوق بشر یا حقوق و آزادی‌های اساسی و بعضی معاهدات و نهادهای بین‌المللی حقوق بشر، همچنین تعهدات دولت جمهوری اسلامی ایران نسبت به آنها گردآمده است.

گزارش: آیات زین الدین

به گزارش سلام نیوز، کتاب حقوق‌بشر و راه‌کارهای اجرای آن، مجموعه¬ای از چندین مقاله است که در زمینه‌های مختلف مربوط به حقوق‌بشر گردآوری شده و در زمان خود در روزنامه‌های کثیرالانتشار یا مجله‌ای انتشار یافته است. مقالات مزبور حاوی اطلاعات قابل توجهی در مورد برخی از عناوین حقوق‌بشری یا حقوق و آزادی‌های اساسی و بعضی معاهدات و نهادهای بین‌المللی حقوق‌بشر و نیز تعهدات دولت جمهوری اسلامی ایران نسبت به آنها است.
به اعتقاد نویسنده محترم، هدف از نگارش این مجموعه مقالات و گزارش‌ها، آموزش عمومی حقوق‌بشر و دادن آگاهی‌های لازم در زمینه مفاهیم حقوق‌بشر، اسناد و سازوکارهای اجرای اصول و قواعد حقوق‌بشری است که بسیاری از آنها با مبانی اسلامی و قانون اساسی ما دارای وجه مشترک می‌باشند. کتاب شامل شش گزارش و سه مقاله است.گزارش‌ها به ترتیب تاریخ تدوین و انتشار در رسانه‌ها تنظیم شده است: ۱-گزارش تشکیل اجلاس ترتیبات منطقه‌ای حقوق‌بشر آسیا و اقیانوسیه ۲-گزارش پنجاه و چهارمین اجلاس کمیسیون حقوق‌بشر ۳-دیدگاه‌های اسلامی در مورد اعلامیه جهانی حقوق‌بشر ۴-آخرین اجلاس کمیسیون حقوق‌بشر در قرن بیستم ۵-سازمان بین‌المللی کار و موازین حقوق‌بشر ۶-کمیته رفع تبعیض‌نژادی و بررسی گزارش‌های جمهوری اسلامی ایران.

مقالات: ۱-پایداری در برابر ظلم در نظام اسلامی و مبانی حقوق‌بشری ۲-قوانین موضوعه جمهوری اسلامی ایران و آزادی‌های اساسی ۳-حقوق اقلیت‌ها در جمهوری اسلامی ایران.
برای دسترسی آسان به مباحث مطروحه در دو گزارش سازمان بین‌المللی کار و کمیته رفع تبعیض نژادی و تجزیه و تحلیل‌هایی که در مورد کنوانسیون‌های مربوط به عمل می‌آید متن مقاوله‌نامه شماره ۱۱۱ بین‌المللی کار و همچنین کنوانسیون منع تبعیض نژادی به صورت ضمیمه در کتاب آمده است. این مجموعه خصوصاً بعد از آگاهی از تاریخچه و مبانی برخی فعالیت‌های حقوق‌بشری جمهوری اسلامی ایران، منبع مفیدی برای دانشجویان، محققین رشته حقوق و مسئولین قضایی، اجرایی و تقنینی می‌باشد.

نویسنده: دکتر حسین مهرپور
ناشر: نشر اطلاعات
سال نشر: ۱۳۸۸
تعداد صفحه: ۲۱۶

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 − سه =