تروریسم فرهنگی در افغانستان/سعیدی: تروریسم بیشتر از کرونا نشر افغانستان را رنج می‌دهد

به گزارش سلام نیوز، شیر‌احمد سعیدی رئیس پیشین اتحادیه‌ ناشران افغانستان گفت :همه‌گیری کرونا، بسیاری از صنوف و کسب‌و‌کار‌های اقتصادی را دچار چالش و رکود کرد، برای ناشران افغانستانی و این مشکلات شدید‌تر بود؛ چراکه در بسیاری از کشور‌های از‌جمله جمهوری اسلامی ایران، شرایط کسب و کار برای ناشران و کتاب‌فروشان در فضای مجازی، با حمایت دولتی مساعد شد؛ اما در افغانستان، یک‌ماه پیش از شیوع کرونا، بازار کالا‌های مصرفی و همچنین بازار کتاب به‌دلیل بسته شدن گمرک‌ با هدف تلاش برای پیشگیری از ورود کرونا به کشور دچار بهم‌ریختگی شد. در افغانستان فعالان اقتصادی در حوزه‌های مختلف کم‌و‌بیش توانستند در فضای آنلاین به فعالیت خود ادامه دهند اما صاحبان کسب و کار‌های فرهنگی به‌ویژه ناشران و کتاب‌فروشان نتوانستند در این فضا به فعالیت خود ادامه دهند. 

وی ضمن اشاره به نبود زیر‌ساخت برای فروش آنلاین و دیگر امکانات تاکید کرد : مواردی از‌جمله خدمات پستی موجب شد تا کتاب‌فروشان و ناشران افغانستانی، حداقل فروش در دوران قرنطینه را هم نداشته باشند. برآورد من نشان می‌دهد شدید‌ترین ضربه و عامل رکود بازار کتاب افغانستان در یک‌سال گذشته، اعمال سه ماه قرنطینه است که فروش کتاب را به صفر رساند.   

سعیدی ادامه داد :اقتصاد نشر افغانستان در سال جدید بیش از اینکه از شیوع ویروس کرونا لطمه ببیند، متاثر از شرایط امنیتی است. انفجار هر بمب در هر شهری یعنی خانه‌نشینی چند روزه مردم، یعنی کاهش خرید و فروش کالا‌های مختلف از‌جمله کتاب؛ علاوه‌براین حملات پی‌در‌پی تروریستی در پایتخت نیز در تشدید این شرایط اثر‌گذار بوده است. هرچند دستگاه‌های چاپ و دیگر ابزار تولید کتاب در افغانستان تامین شده و ارتقاء پیدا کرده اما شرایط بد امنیتی تعاملات اجتماعی و کسب‌وکار‌های مختلف را متاثر و مردم را ناامید می‌کند. خطرات امنیتی بیش از کرونا موجب تضعیف صنعت نشر در افغانستان می‌شود.  
وی در پاسخ به این سوال که تاثیر‌گذاری شیوع ویروس کرونا بر جریان واردات کتاب از کشور‌های مختلف به افغانستان به‌ویژه از جمهوری اسلامی ایران چقدر بوده است، به خبرگزاری کتاب گفت: ‌کرونا بر جریان واردات کتاب بسیاراثر‌گذار بود. انتشارات «سعید» به‌عنوان یکی از ناشران بزرگ افغانستان که صاحب چند کتابفروشی بزرگ نیز است، سال 1398 به ارزش دو میلیارد تومان، کتاب از جمهوری اسلامی ایران به افغانستان وارد کرده بود؛ در‌حالی‌که در سال 1399 مجموع واردات کتاب این ناشر به 300 میلیون تومان نیز نرسید؛ یعنی در مجموع کمتر از یک‌چهارم. بخش عمده این واردات مربوط به برگزاری دو نمایشگاه و سه ماه آخر سال گذشته است؛ به‌عبارت دیگر از ابتدای سال تا برج 9 سال گذشته، میزان آمار واردات صفر است.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ پنج = 10