رمان صلح، دریچه ای رو به اندیشه صلح /معرفی کتاب

♦به گزارش سلام نیوز مطالعه کتابهای داستانی در حیطه صلح در بعد درونی و بیرونی بر ترویج اندیشه صلح و کاهش بسیاری التهابات درونی، اجتماعی و بین الملل اثرگذار است. از این رو در این نوشتار به معرفی و پیشنهاد دو رمان برجسته و ترجمه شده درباب صلح خواهیم پرداخت:

 

جنگ و صلح/ اثر: لئون تولستوی

کتاب « جنگ و صلح » رمانی است مفصل که در چند جلد منتشرشده است. تولستوی با این رمان پرشخصیت تلاش کرده تصویر کامل و درستی را از روسیه آن زمان به خواننده ارائه دهد. این رمان از روسیه‌ای می‌گوید که جنگ به‌تدریج بر آن سایه افکند و کم‌کم گرفتارش شد. زندگی مردم تمامی طبقات، تهیدستان و اشراف، تحت‌الشعاع این اتفاق قرار گرفت؛ اما جنگ نه‌تنها به‌خودی‌خود اتفاقی ناگوار بود که این بار دشمن فرانسه‌ای بود که بسیاری از مردم روسیه دوستش می‌داشتند، به آنجا سفر کرده و یا قصد آن را داشتند و برخی‌شان به زبان آن آشنا بودند.

جنگ و صلح تصویر کاملی از روسیه پطر کبیر تا دسامبریست‌ها است، تصویر کاملی از همه چیزهایی است که در آن‌ها، مردم سعادت و عظمت، اندوه و خواری خود را می‌یابند. یک عالم چهره و شور و شوق در این رمان موج می‌زند. خلجان‌های روحی، جنگ و صلح را از رمان سرنوشت‌های فردی جدا کرده و به‌سوی رمان ارتش‌ها و مردمان می‌برد؛ مردمانی که اراده‌های‌شان به هم آمیخته و یگانه شده است.

 

زمانه صلح /اثر: کاترین شولز

این کتاب در نسخ انتشارات اولیه با عنوان «دوران صلح» نیز منتشر شده و مناسب رده سنی کودک و نوجوان است.

کتابی است در تعریف صلح، اشکال گوناگون آن، تفاوت آدم‌ها با یکدیگر از دیدگاه خواسته‌ها، نیازها، سلیقه‌ها، ضرورت احترام به این تفاوت‌ها، همراه با پیشنهادهایی به کودکان برای مشارکت در حفظ صلح داخلی و جهانی.

این کتاب با ترجمه‌ای روان با نمونه‌های ساده و دستیاب برای کودکان و نوجوانان، تفاوت‌های گوناگون آدم‌ها را به آن‌ها نشان می‌دهد و می‌کوشد بازدارنده‌های رسیدن آن‌ها به خواسته‌هایشان را به کودکان و نوجوانان بشناساند و به آن‌ها بفهماند که درگیری و جدل و کشمکش تنها راه رسیدن به خواسته‌هایشان نیست و راه‌های دیگری نیز برای پرهیز از مبارزه و دعوا وجود دارد.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× 8 = هشت