“پوپولیسم آمریکایی”با چه هدفی دوباره کلید ضد ایرانی را فشار می دهد؟

♦به گزارش سلام نیوز ، مایک پمپئو در میان چهره های دیپلماتیک ایالات متحده یکی از چهره هایی است که به ایجاد شانتاژهای ایران هراسی و شوهای ضد ایرانی شناخته می شود. به طوری که همواره در سخنان خود در نشست های مختلف خبری، نوشته های مطبوعاتی، پیام های توئیتری و اینستاگرامی و حتی گفت و گوهای خود ، به صورت هدفمند واژه ایران را با “جنگ”، “تهدید”،”سلاح هسته ای” ،”از بین برنده امنیت”،”ضد بشریت” ومانند آن همراه کرده است؛ تا با کمک اهرم ها و تکنیکهای «تاثیرگذاری غیر مستقیم» همچنان جو ضد ایرانی را حفظ کرده و  هرگونه اقدام مثبت ایران در عرصه بین الملل را نیز بتواند از این مجرا زیر سوال برده و به مهار هرچه بیشتر جمهوری اسلامی بپردازد.

این مساله را نمی توان تنها به رویکرد های افراطی ملی گرایانه-آمریکایی او و ترامپ مربوط دانست؛ بلکه مسیر رو به رشد جمهوری اسلامی ، نفوذ منطقه ای و جهانی و جنایاتی که در سالهای گذشته با همکاری ایالات متحده علیه ایران و حتی منطقه به بهانه کنترل و ایجاد امنیت و غیره ، صورت پذیرفته است و چنانچه خلاف این ادعاها ثابت شود ، آمریکا از جایگاه کنونی نیز در جهان بیشتر به زیر خواهد کشید دلایلی است که تحلیلگران حوزه آمریکا ،روانشناسی سیاسی و مانند آن در رابطه با این گونه کنش ها بدان اذعان دارند.

مصاحبه های تند ساختار شکنانه ، غیرواقعی و انحصار طلبانه  پمپئو علیه ایران و تلاش برای جهت دهی به استراتژی های دولت فعلی آمریکا درحالیکه دیگر دارای سمت سیاسی و اجرایی نیست ،خود از همین نوع است.

پیروی همین جریان، رسانه کنگره آمریکا (هیل)امروز یکشنبه گفت و گویی بر خط از مایک پمئو را به انتشار گذاشت که در وهله اول این تصور را ایجاد می کند که وی به شکست سیاست های خود در مقابل ایران اذعان دارد.

وی می گوید:به دنبال وادارسازی ایران در بحث سلاح هسته ای بودیم تا مسیر تسهیل توافقی که مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ ای شود را ممکن کند اما آنچه برنامه ریزی و مد نظر ما بود کامل حاصل نشد.

اما پمپئو در ادامه مصاحبه شروع به بازکردن دوباره بحث های ضد ایرانی و فشار خود بر دکمه ایران هراسی کرده و این پیام را به دولت فعلی آمریکا و مردم آمریکا و حتی فرا آمریکا می رساند که ایران خطرناک است و بازگشت به برجام خلاف مصالح ملی آمریکا و جهان است!

وی در جواب به سوال خبرنگار دررابطه با احتمال بازگشت بایدن به توافق هسته ای گفت: دولت فعلی می تواند زحمات هر آنچه در رابطه با ایران به دست آمده را از بین ببرد.

وزیر خارجه پیشین آمریکا در ادامه با ایجاد فضای بیشتر ایران هراسی و ایجاد تصویر غول خطرناک از ایران برای جهان می گوید: اگر دولت جدید آمریکا به عقب برگردد و آن توافق مشکل ساز دولت اوباما با ایران را بپذیرد؛ آمریکا امنیت کمتری خواهد داشت، اسرائیل هم امنیت کمتری خواهد داشت. خاورمیانه و کل منطقه امنیت و ثبات را ازدست خواهند داد.

بدون شک نشر این گونه سخنان از چهره های ضد ایرانی در رسانه های وابسته به کنگره و مانند آن با توجه به فضای کنونی ، مساله برجام و نیز نزدیکی به انتخابات ریاست جمهوری ایران ، آخرین تقلاها برای منزوی کردن ایران و عدم بازگشت آمریکا به توافق است.

جریان پوپولیست و آمریکا زده داخل ایالات متحده برخلاف برخی دسته های  دیگر دنبال حفظ ارتباط و ایجاد و حفظ رگه ارتباطی داخل ایران نیست؛ بلکه در راستای اهداف هژمونیک و ایضا ضد ایرانی خود حاضر به عبور از هرگونه جریان موافق و مخالف خود داخل جمهوری اسلامی است؛ تا این تصویر نهایی ایجاد شود که ایران در مجموع و با هر نگرش سیاسی چیزی جز یک تهدید بزرگ نیست که باید به عقب رانده شود. والبته این موضع نسبت به هرگونه کشوری است که بخواهد مسیر استقلال و عزت خود را خارج از توهمات امپراتوری گونه آمریکایی بجوید؛ خواه ایران باشد یا چین یا هر قلمروی آزادی خواه دیگر. حال باید دید واکنش و سیر تصمیم گیری دولت جو بایدن به اینگونه مواضع در میدان برجام چگونه رقم می خورد؟

 

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


− چهار = 4