حملات غافلگیرانه ؛ استراتژی جدید داعش در عراق

♦به گزارش سلام نیوز علیرغم اینکه وزارت دفاع و کشور عراق از آغاز سال جاری، 12 عملیات گسترده در استان‌های نینوا، الانبار، دیالی، صلاح الدین و اطراف بغداد انجام داده است اما همچنان نیروهای عراقی با چالش‌های جدی مقابله با هسته‌های پنهان گروه تروریستی داعش رو به رو هستند و میانگین حملات این گروه رو به افزایش است.

میانگین حملات داعش اعم از بمب‌‍گذاری یا اقدام مسلحانه در هفته به 4 مورد می‌رسد که اغلب آنها در تاریکی شب انجام می‌شود و منجر به شهادت یا زخمی شدن نیروهای امنیتی، الحشد الشعبی و عناصر عشایر می‌شود که با نیروهای امنیتی همکاری دارند.

داعش از نیمه دوم گذشته چندین حمله به یگان‌های ارتش در منطقه الطارمیه بغداد، حدیثه الانبار، مناطق شمال شرقی دیالی، غرب کرکوک و جنوب موصل انجام داده است که دستکم به شهادت 50 نیروی امنیتی و حشدی و شهروندان عادی منجر شده است.

در همین رابطه، یک مسئول امنیتی عراق به العربی الجدید گفت: همچنان نیاز به پشتیبانی ائتلاف بین‌المللی پابرجاست چرا که این حملات هوایی منجر به کاهش تلفات در میان نیروهای عراقی و شهروندان در حملات غافلگیرکننده داعش می‌شود.

وی افزود: گروه تروریستی داعش اخیرا از حربه‌های جدیدی نظیر بمب‌گذاری مخفیگاه‌ها و مقرهای خود در مناطق بیابانی و کوهستانی به عنوان طعمه‌ای علیه نیروهای امنیتی به خصوص در الانبار و کرکوک استفاده می‌کنند.

این مسئول امنیتی عراقی اظهار داشت: داعش همچنین از شبیخون‌ها برای وارد کردن ضربه به نیروها عراقی استفاده می‌کند به طوری که پیش از اقدام به حمله، موقعیت جغرافیایی مکان حمله را با دقت بررسی می‌کند تا درباره نحوه عملیات و چگونگی عقب‌نشینی تصمیم‌گیری کند که این امر به نوبه خود قطعا تحولی ویژه در حملات داعش است.

از سوی دیگر، «محمد رضا»، رئیس کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق هم تصریح کرد:حملات داعش به نیروهای امنیتی از زمان پایان نبردهای آزادسازی شهرهای اشغال شده تا به امروز متوقف نشده است و این امر نشانگر آن است که داعش برنامه‌ریزی لازم برای باقی ماندن و مقابله با نیروهای امنیتی در همه جبهه‌ها را انجام داده است.

در همین ارتباط، «عصام الحدیثی»، از فرماندهان پلیس عراق در استان الانبار اظهار داشت: داعش تاکتیک جدیدی در حمله به نیروهای امنیتی در مناطق بیابانی و کوهستانی بکار گرفته است و در تلاش است تا با بمب‌گذاری و کاشتن مین در غارها و مخفیگاه‌‍ های خود همچنین بمب‌گذاری‌های خودورها و موتورسیکلت‌ها در مناطقی که عقب‌نشینی می‌کند، به نیروهای عراقی ضربه بزند.

«سعد الحدیثی»، کارشناس امور امنیتی عراق درباره حملات اخیر داعش در شمال و غرب عراق گفت: حملات داعش در هفته‌های اخیر نشان‌دهنده تغییر آشکار در نحوه حملات عناصر داعش است به خصوص پس از حمله اخیری که در نزدیکی بغداد انجام شد تا نیروهای عراقی همیشه در حال آماده‌باش قرار داشته باشند و دچار خستگی و تحلیل شوند.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


پنج × 2 =