خطیب جمعه ساوه: پاسداری از آرای مردم و جمهوریت نظام در انتخابات ضروری است

♦به گزارش سلام نیوز خطیب جمعه ساوه گفت: در اسلام بر لزوم حفظ امانتداری تاکید بسیار شده است و در انتخابات پیش رو هم لازم است همه ارکان برگزاری، نهادهای نظارتی و نامزدها نسبت به این اصل و همچنین صیانت از آرای مردم و جمهوریت نظام اسلامی اهتمام جدی داشته باشند.

بنا بر گزارش ایرنا، حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی در خطبه های نماز جمعه این هفته شهر ساوه که در مصلی امام علی (ع) برگزار شد، افزود: یکی از شاخصه های تقوای سیاسی و اجتماعی، امانت داری است و همه باید بدانند که مناصب و پست ها یک امانت الهی و مردمی به شمار می آید که با خدمتگذاری بدون سوء استفاده باید از آن پاسداری کرد. 
وی ادامه داد: در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز لازم است نامزدها، دستگاههای اجرایی و نظارتی، دولت در راستای پاسداری از آرای عمومی و سلامت برگزاری کوشش کنند و هرگونه اهمال و سوء استفاده یا وارونه نمایی و فریب کاری خیانت بزرگ به مردم و نظام اسلامی است. 
وی تاکید کرد: وزارت کشور و شورای نگهبان باید امانت داری را رعایت کنند و دستگاههای اجرایی و نظارتی نیز بدانند که آرای مردم حق الناس است.

امام جمعه ساوه در مورد جایگاه نظارت استصوابی در نظام های انتخاباتی ایران و جهان، گفت: پذیرش منصب و مقام سیاسی و اجتماعی دارای صلاحیت و شرایطی است که در تمام کشورها براساس ارزش های اعتقادی و اجتماعی آن جامعه مشخص می شود و معمولاً اهم موارد آن هم در قانون اساسی ذکر می شود و جزئیات آن در قوانین عادی درج شده است. 

وی تاکید کرد: انتخابات آزاد به معنای انتخابات بدون هیچ شرط و شروط در هیچ جای دنیا وجود ندارد و  برای انتخاب کنندگان، انتخاب شوندگان و نحوه انتخاب شرایطی مقرر می شود مثلاً در آمریکا شرایط انتخاب شوندگان به نام اجازه حضور در برگ رای ما توسط قوانین هر ایالت مشخص می شود یا اینکه سن نامزدها در آمریکا 35 سال و در فرانسه 23 سال است.

حسینی گفت: شورای نگهبان یک نهاد حقوقی مستقل از سایر ارکان حاکمیت است و در تمام دنیا نظارت استصوابی به معنای داشتن ضمانت اجرایی وجود دارد؛ بنابراین حمله به شورای نگهبان یا نظارت قانون اساسی از روی ناآگاهی یا غرض ورزی است و این نهاد بدون ملاحظه کاری، فشار و هجمه ها صرفا بر اساس نص صریح قانون عمل می کند. 

خطیب جمعه ساوه همچنین بر ضرورت رعایت اخلاق اسلامی در انتخابات تاکید کرد و افزود: نامزدهای انتخابات در شعارها، رفتار و سخنرانی های خود باید اثبات کنند که هدفی جز خدمت ندارند و تشنه و شیفته قدرت و ریاست نیستند.

وی گفت: ضروری است که از ایجاد فضای تهمت و افترا، استفاده ابزاری از مقدسات و مراجع و سایر رفتارهای نمایشی پرهیز شود زیرا انتخابات میدان نمایش و تئاتر نیست و باید به شعور مردم احترام گذاشت. 
امام جمعه ساوه اظهار داشت: اینجانب هرگز در رد یا تایید صلاحیت دداوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی شهرستان هیچ گونه دخالت و سفارشی نکرده ام و حتی هیچ سفارشی هم نکردم و معتقدم که اصل انتخاب را مردم انجام خواهند داد اما حسب وظیفه و دستورات قرآن و اهل بیت و مواضع رهبر معظم انقلاب، موارد کلی را تبیین می کنم  و تنها سفارشی که دارم رعایت قانون و شرافت اخلاقی است. 

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سه × 7 =