خطیب زاده: آنچه از ظریف منتشر شده است، یک مصاحبه رسانه‌ای نبود

♦به گزارش سلام نیوز «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پیش از ظهر امروز در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران که به‌صورت مجازی برگزار شد، به تحولات سیاست خارجی طی هفته گذشته اشاره کرد و گفت: ظریف روز دوشنبه هفته گذشته با رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه اندونزی دیدار کرد. ایشان درباره مسائل دوجانبه و تلاش‌های اندونزی برای حفظ برجام و قطعنامه 2231 تشکر کردند.

این گفتگو در چارچوب گفتگو‌های معمول و محرمانه است که در داخل دولت انجام می‌شود و رئیس جمهور برای انتقال تجربیات این دولت به دولت آینده و تجربیات و سوابق وزرا به دولتمردان بعد نظرش این بود که، اعضای کابینه گفتگو‌هایی را برای ثبت در اسناد داشته باشند و این گفتگو هم در این چارچوب انجام شد.

خطیب زاده درباره فایل منتشرشده از ظریف ابراز داشت: تفاسیر شاذ درباره این فایل برای بعداً باشد. آنچه منتشر شده است، یک مصاحبه رسانه‌ای نبود و گفت‌وگوی رسانه‌ای نبود.
وی افزود: هم در این گفتگو مشخص است و هم، همگان می‌دانند که قرار بر انتشار آن نبوده و تعهد برای حفظ محرمانگی آن به صورت مکتوب، تعهد دوجانبه بوده است.

ایشان تصریح کرد: وزارت خارجه در هیچ یک از بخش‌های این فرآیند یعنی مصاحبه، انتخاب عوامل مصاحبه کننده و نگهداری فایل‌ها نقشی نداشته است و این که چه کسانی، چگونه و چرا این فایل را منتشر کرده اند نمی‌دانیم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: این سه ساعت و اندی مصاحبه که منتشر شده است از دو شب قبل به تدریج مطلع شدیم تا این که دیروز به اوج خودش رسید و یکی دو شبکه خارجی هم آن را به طور گسترده منتشر کردند.

آقای خطیب زاده گفت: آقای دکتر ظریف همواره خودش هم گفته است که نظراتش را در پشت در‌های بسته شفاف و صریح اعلام می‌کند، اما آنچه که انجام می‌شود حول قوه عاقله نظام است و تصمیمات براساس آن اعمال می‌شود.
وی افزود: در این فایل هم در خصوص سردار سلیمانی، ایشان مفصل و با تکریم و احترام از نقش آن شهید والامقام در طرح‌های منطقه ای، صلح سازی در منطقه و نیز خرد، شجاعت و تدبیر ایشان صحبت کرده است و همه، سوابق و روابط نزدیک این دو بزرگوار را می‌دانند و این‌ها چیز‌های پیچیده‌ای نیست.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 × = سی