خطیب زاده : از چرخش موضع عربستان در رابطه با ایران استقبال می‌کنیم/ عراق در صیانت از مراکز دیپلماتیک به وظایف خود عمل نماید

♦به گزارش سلام نیوز سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات مقام سعودی درباره گفتگوهای ایران و عربستان گفت: هدف گفتگوها هم دوجانبه و هم منطقه‌ای بوده است و ما همواره از این گفتگوها استقبال کرده‌ایم.

 

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه صبح دوشنبه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران، ضمن تبریک فرا رسیدن عید سعید فطر، گفت: در هفته گذشته، گفت‌وگوی نماینده ویژه ایران در امور یمن را با همتای سوئدی‌اش را داشتیم که درباره آخرین تحولات و راهبردها صحبت شد. همچنین وزیر خارجه سوریه با ظریف صحبت کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه وزیر خارجه سوریه از وزیر امور خارجه برای سفر به دمشق دعوت کرد که ظریف قبول کرد، اظهار داشت: مذاکرات وین در حال انجام است و روز گذشته نیز ظریف به کمیسیون امنیت ملی مجلس رفت.

هدف از گفتگوهای ایران و عربستان

خطیب زاده گفت: هدف گفتگوها هم دوجانبه و هم منطقه‌ای بوده است. ما همواره از این گفتگوها استقبال کرده‌ایم. بگذارید منتظر نتیجه این گفتگوها بمانیم.

سخنگو درباره دلیل چرخش عربستان به گفت‌وگو با ایران و جدی بودن ریاض در گفت‌وگوها تصریح کرد: در روابط بین‌المللی به جای اینکه به نیت‌خوانی بپردازیم، باید به عملکردها پرداخته شود. تنش‌زدایی و روابط میان دو کشور اسلامی در منطقه خلیج فارس به نفع دو ملت و منطقه است.

وی با تاکید بر اینکه فکر می‌کنیم باید از رفع کدورت‌ها و موضوعاتی که بین دو کشور بوده است، استقبال کنیم، ابراز امیدواری کرد با تغییر فضا به مفاهمه معنی‌داری درباره روابط دوجانبه و منطقه برسیم و مساعی جمیله خود را در این باره به کار خواهیم گرفت.

دولت عراق در صیانت از نمایندگی‌های دیپلماتیک بر اساس کنوانسیون وین عمل کند

خطیب زاده درباره حمله به سرکنسولگری ایران در کربلا تصریح کرد: عده‌ای تعرضی به نمایندگی ایران در کربلا داشتند. از همان ابتدا با مراجع ذیربط با عراق از طریق سرکنسولگری و سفارت‌مان در بغداد تماس گرفته شد و با متعرضین برخورد شده است.

وی با تاکید بر اینکه ایران این حمله را به شدت محکوم می‌کند، خاطرنشان کرد: امیدواریم دولت عراق در وظایف خود در صیانت از نمایندگی‌های دیپلماتیک براساس کنوانسیون وین 1961 با دقت عمل کند. همچنین وزارت امور خارجه دیشب یادداشت اعتراضی را به سفارت عراق داد و انتظار داریم دولت عراق به وظایف خود عمل کند.

مشارکت کنندگان در ترور سردار سلیمانی قطعا مسئولیت کیفری دارند

خطیب زاده در پاسخ به سوال دیگری درباره گزارش منتشر شده از سوی یاهونیوز ابراز کرد: مسیر پیگیری‌های پرونده ترور شهید سلیمانی در قوه قضاییه، مجامع بین‌المللی و گفت‌وگوهای دوجانبه سیاسی، حقوقی و امنیتی با دولت عراق پیگیری می‌شود. بسیاری از گزارش‌ها از ما پوشیده نیست و راستی‌آزمایی‌ها درباره آنها انجام می‌شود.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه ادامه داد: کسانی که مستقیم و غیرمستقیم در هر کشوری که باشند و در این ترور مشارکت داشته باشند، قطعا مسئولیت کیفری، قضایی و جزایی دارند و در مسیر خود با آنها برخوردهای لازم را از طریق مجاری ذیربط دنبال می‌کنیم.

داغدار افغانستان هستیم

خطیب‌زاده همچنین درباره حملات تروریستی روزهای اخیر در افغانستان بیان کرد: این حملات و پرپر شدن این جان‌ها و دختران افغانستان که مظلومانه و معصومانه با زبان روزه، قربانی این خشونت تکفیری‌ها شدند، دل و جان انسان را به درد می‌آورد. ما داغدار افغانستان هستیم. اتفاقات یک سال اخیر به ویژه چند هفته اخیر ما را ناراحت می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه تحولات افغانستان را از نزدیک پیگیری کرده و نگران افغانستان هستیم، یادآور شد: ضمن تسلیت و همدردی با خانواده قربانیان و هچنین دولت و ملت افغانستان، لازم است از فضای برادری استفاده شود و در برابر تفکر داعشی و تکفیری همه متحد شوند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه برای افغانستان آینده‌ای آباد، آزاد و باثبات آرزومندیم، عنوان کرد: این مسئله تنها از طریق گفت‌وگوهای اصلی گروه‌های افغانستان و دولت این کشور انجام می‌شود. ایران همواره آماده است از این گفت‌وگوها حمایت کند و مسائلی که آن را تسهیل می‌کند، حمایت کند.

 

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


− 4 = یک