ذوالنوری،از نظارت بر” قانون اقدام برای لغو تحریم‌ها” خبر داد

♦به گزارش سلام نیوز مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ، از اعزام هیئت‌های مجلس به مراکز هسته‌ای به منظور نظارت بر اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها خبر داد. وی با اشاره به کمیته نظارت بر اجرای این قانون گفت: کمیسیون امنیت ملی مجلس به زودی چند تیم نظارتی به مراکز هسته‌ای کشور اعزام می‌کند.

ایشان تاکید کرد : ترکیب این هیات‌ها متشکل از نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی و کمیسیون انرژی مجلس جهت نظارت تخصصی بر اجرای قانون است، البته برخی افراد متخصصی که در مجلس هستند، اما عضو این دو کمیسیون نیستند نیز به همراه کارشناسان هسته‌ای خارج از مجلس به این تیم‌های نظارتی اضافه می‌شوند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر چک لیست‌هایی تهیه کردیم که دو بخش دارد؛ نخست، مواردی را که در قانون اقدام راهبردی آمده، طبق جدول بندی مشخص کردیم و حدود ۱۵ اقدام که سازمان انرژی اتمی بر اساس قانون باید انجام دهد مانند میزان غنی سازی و زمان اجرای قانون و … در این چک لیست‌ها تعریف شده است.

ذوالنوری گفت: در بخش دوم حدود ۱۰ تا ۱۵ اقدامی که در راستای کاهش دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به نظارت‌ها و مراکز هسته‌ای باید انجام شود به صورت جزئی و چک لیستی مشخص شده تا تیم نظارتی مجلس هنگام بازدید در مراکز هسته‌ای صرفا سخنرانی نشنوند بلکه تمام موارد را بررسی کنند و جواب بگیرند که قابل ارزیابی باشد و ما بتوانیم بر اساس آن اقدام کنیم.

وی با تاکید بر اینکه این نوع نظارت برای اولین بار از سوی کمیسیون امنیت ملی و مجلس انجام می‌شود، تصریح کرد: تلاش شده تا نظارت هوشمندانه، هدفمندانه، تخصصی و خروجی محور از سوی مجلس بر اجرای قانون اقدام راهبردی انجام شود تا ما بتوانیم ارزیابی کمّی از عملکرد دستگاه‌های مجری داشته باشیم. هیات‌ها بعد از مشخص شدن افراد به سازمان انرژی اتمی معرفی می‌شوند.خانه ملت

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× 8 = شانزده