رگبار نفرت!/تیراندازی روی آسیایی ها در آمریکا؛به علت نفرت و نژادپرستی

♦به گزارش سلام نیوز موج نژاد پرستی در آمریکا روز به روز افزایش یافته و به اشکال مختلف خود را نشان می دهد. یک روز خبر کشتار مسلمانان به بهانه اسلام هراسی ، روز دیگر ترور اقتصادی و سیاسی علیه ایران به بهانه ایران هراسی ، یک روز خبر فاجعه بار قتل و خشونت بی امان علیه سیاهان و امروز خبر کشتار آسیایی ها و تیراندازی به روی آنان ؛که همه و همه ریشه در انواع گوناگون و بیمارگون نژادپرستی در غرب به ویژه آمریکا دارد. علت اصلی افزایش کمی و کیفی اینگونه خشونت های نژادی در آمریکا را، باید در بسترهای سیاسی و اجتماعی تقویت کننده آن جست و جو کرد؛که هر روز به بهانه ای از روزنی بیرون می زند و از سایر عوامل تشدید کننده نیز اثر می پذیرد. 

نفرت از نژاد آسیایی و تحقیر و تمسخر آن از دیگر انواع نژادپرستی (در غرب) است که علی رغم شعارهای حقوق بشری در بسیاری از همین کشورها، حیات یافته و  نفس می کشد و زمینه رفتارهای ضد انسانی بسیاری را موجب شده است.

رویترز در گزارشی : به سراغ اجتماع اعتراضی صدها نفر در آتلانتا رفته است که به حمایت از آمریکایی های آسیایی تبار و سایر آسیایی ها -پس از حادثه تیراندازی مرگبار علیه آنان در جورجیا- برخاسته اند.

صدها نفر از تظاهرکنندگان روز شنبه در خارج از پایتخت ایالت جورجیا در آتلانتا در حمایت از جامعه آسیایی داخل آمریکا گرد هم آمدند. آسیایی هایی که نفرت پراکنی از آنها باعث حوادث بسیاری از جمله تیراندازی در سه مرکز آبگرم محلی در این هفته شده است. طی این حادثه هشت کشته برجای ماند که شش نفر از آنها آسیایی و دو تن دیگر آسیایی-آمریکایی بودند.

*«نژاد پرستی خود یک ویروس است!»

این قتل ها به دنبال  افزایش نفرت و خشونت های ضد آسیایی در ایالات متحده اتفاق افتاد . تجمع حمایتی اذعان داشت حمله کنندگان اگرچه سابقه دیرینه علیه آسیایی تبارها داشتند اما این افزایش خشونت به علت آن است که آسیایی ها را مقصر و عامل ویروس کرونا می دانند که برای اولین بار در اواخر سال 2019 در ووهان چین شناسایی شد.

*تجمع حمایتی از قربانیان حادثه جورجیا: نفرت آسیایی را متوقف کنید

جمعیتی از مردم که ماسک داشتند ،و از انواع نژادهای مختلف در بین آنها دیده می شد، پرچم های آمریکا را به اهتزاز درآورده و برای راهپیمایی و اجتماع اعتراضی به خیابان آمده بودند. روی پوسترهای آنان جملاتی مانند این نوشته شده بود :”آسیایی ویروس نیست” و “نفرت آسیایی را متوقف کنید” و مانند آن.

 

این گروه معترض به نژاد پرستی به هر علت و افزایش خشونت علیه آسیایی ها، روز شنبه 20 مارس مقابل ساختمان پایتخت ایالت جورجیا  ایستادند.

تیموتی فن از فلوریدا ، که برای حضور در آنجا 8 ساعت رانندگی کرد ه بود، به خبرنگار سی ان ان گفت: گناه زنانی که از بین رفتند چه بود؟ … آن ها گویی از خانواده من بودند.

ویدئویی در توییتر نشان می داد که رافائل وارنوک و جون اوسوف(سناتورهای جورجیا)که هر دو از دموکراتهای منتخب در ژانویه بودند ، تظاهرکنندگان را رهبری کرده و در مراسم سکوت به احترام قربانیان شرکت کردند.

سناتور اوسوف گفت: بگذارید ما یك دولت و ملتی بسازیم كه هیچ كس به خاطر نفرت های اینچنینی علیه او ، با ترس زندگی نکند. برخی از کشته شدگان ، مهاجر ، در کشور ما غریب و برخی سرپرست یک خانواده بودند که قربانی شدند.

*او سرپرست خانواده بود!

هیون جونگ گرانت یکی از کشته شدگان در “حادثه تیراندازی آتلانتا” بود. او و پسرش می خواستند کارکنند تا پول جمع کنند ؛در حالی که بقیه خانواده آنها در کره جنوبی هستند و نیاز به پول داشتند.

پسر این قربانی گفت: او یک مادر تنها بود که تمام زندگی خود را وقف تأمین هزینه های من و برادرم کرد.او سرپرست خانواده بود و ما اینک در کشور غریب بی سرپرست مانده ایم.

 این تیراندازی ها باعث غم و اندوه و البته تامل بسیاری در جامعه محلی در جورجیا تا سالن های کنگره آمریکا شد و صدای مبارزان حقوق بشری و ضد تبعیض نژادی در آمریکا و جهان را بلند کرد.

از روز سه شنبه ، عزاداران دسته های گل و تابلوهایی را بر مزار آنها برده، شمع روشن کرده و برای برخی از آنان که مسلمان بودند حتی نماز خواندند.

قانون گذاران آمریکایی روز پنجشنبه در جلسات کنگره پیرامون این مساله صحبت کردند.

*آمریکا در حال خونریزی نژادی

  گریس منگ ، نماینده دموکرات که رگه نژادی تایوانی نیز دارد، شهادت داد که “جامعه آمریکا در حال خونریزی است” ؛ وی از افزایش خشونت ضد آسیایی به شدت انتقاد کردند.

روز جمعه نیز رئیس جمهور آمریکا جو بایدن و معاون وی  کامالا هریس با رهبران جامعه آمریکایی-آسیایی در جورجیا دیدار و ابراز همدردی کردند و از آمریکایی ها خواستند مقابل نفرت نژادی هیچ گونه پذیرشی نداشته باشند. 

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× 5 = پنج