«صنعت حلال» چشم انداز اقتصادی تایلند برای رقابت جهانی

کشور تایلند در جنوب شرقی قاره آسیا قرار دارد که هرساله گردشگران بسیار زیادی به این کشور سفر می کنند، به همین دلیل از نظر گردشگری در وضعیت خوبی قرار دارد. تایلند به دلیل توانایی در ارایه غذاهای خلاقانه به غذاهای منحصر بفرد شهرت دارد. اما ما در اینجا به شهرت خوب تایلند برای ارایه غذا نمی پردازیم بلکه به هدف بازاریابی موفقیت آمیز این کشور از جمله صنعت حلال خواهیم پرداخت.

گزارش: علی صمدی

به گزارش سلام نیوز مسئولان تایلند از فرمول بازاریابی موفقیت آمیز خود در گردشگری برای حمایت از صنعت حلال استفاده کردند، به طوری که این صنعت درحال حاضر به طور گسترده ای رشد یافته است. باوجود اقلیت مسلمان در این کشور، مسئولان تایلند توسعه صنعت حلال برای صادرات را ادامه می دهد.

بنا بر گزارش شبستان،دولت تایلند نقش اصلی را در توسعه صنعت حلال ایفا کرده است، به طوری که سیستم مناسبی را برای حمایت از بیش از پنج هزار شرکت که هنوز درحال رشد هستند، فراهم کرده است. اما طیف وسیعی از محصولات حلال را برای جهان تولید می کنند. علاوه براین ، فعالیت های تبلیغاتی قوی برای این محصولات در خارج از کشور انجام می شود و در نمایشگاه های سراسر جهان شرکت می کنند. به همین دلیل گام های بنیادین راهبردی را برای تقویت توانایی محصولات خود برای رقابت در بازار حلال جهانی اتخاذ کرده است.

شورای اسلامی تایلند استانداردهای اعتبار بخشی و صدور گواهینامه حلال در این کشور را در سال 2001 میلادی تعیین کرد. تنها پس از دوسال، دولت برای شروع توسعه سیستم حلال مطابق با تحلیل زیان و کنترل نقاط بحرانی (اچ ای سی سی پی) حمایت مالی کرد. همچنین نظارت و حمایت لازم را برای تاسیس موسسه ملی استانداردهای حلال در این کشور انجام داد.

بدون شک این اقدامات جسورانه برای هرکشوری که می خواهد وارد میدان صادرات محصولات حلال شود، بسیار مهم است. زیرا کسب گواهینامه حلال برای حمایت از تجارت بسیار اهمیت دارد. به خصوص که کشورهای مختلف جهان به ویژه بازارهای اسلامی نهادهای مشابهی برای صدور گواهینامه تاسیس کردند تا از ارایه محصولات حلال اطمینان حاصل کنند. همه فرآیند تولید هر محصول به روش ایمن و اخلاقی و مطابق با آموزه های شریعت اسلام انجام می گیرد.

هدف از گواهینامه حلال حفاظت از مسلمانان دربرابر مصرف محصولاتی است که حاوی مواد حرام است. به عنوان مثال برخی از محصولات کلاژن در بازار از چربی خوک است. همچنین بیشتر ترکیبات سرکه از محصول جانبی شراب است. ارایه گواهینامه حلال به مشتریان اطمینان می دهد. همچنین به صادرکنندگان یا تولیدکنندگان برای تقویت کار و روابط تجاری شان با مشتریان کمک می کند.

در سال 2009 میلادی، شورای اسلامی تایلند تدابیری برای کنترل کیفیت همه محصولات حلال در این کشور تصویب کرد، همچنین دستورالعمل هایی برای استفاده از نشان «حلال» تدوین کرد. این مسئله به تقویت افق ها و فرصت های ورود محصولات تایلند به بازارهای اسلامی در سراسر جهان منجر خواهد شد.

این شورا گام مهم دیگری نیز برداشت، هنگامی که از محدوده اختیاراتش فراتر رفت تا تایید اعتبار از مقامات صدور گواهینامه حلال در کشورهای اسلامی را به دست آورد. به عنوان مثال، این شورا توسط سازمان استاندارد و اندازه گیری امارات مورد تایید قرار گرفت. امارات یکی از بزرگ ترین بازارهای واردکننده محصولات تایلند در طول سال های متعدد است. همه محصولات غذایی حلال صادرشده به امارات شروط اعتبار بخشی را که این شورا برای تایید استانداردهای سازمان استانداردها و اندازه گیرهای امارات  تدوین کرده است، به دست آوردند.

تلاش های دولت تایلند در همین جا متوقف نشد، بلکه ابتکارهای مهم دیگری نیز انجام داد که تاسیس مرکز علوم محصولات حلال در دانشگاه چولالونگ کورن در بانکوک در راس این ابتکارها قرار دارد . این مرکز یکی از بهترین موسسات آموزش عالی در تایلند است.

این مرکز نخستین مرکز در نوع خود در جهان به شمار می آید. هدف آن حمایت از بازرسی محصولات حلال و صدور گواهینامه براساس تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی مناسب برای اطمینان از اجرای بالاترین سطح استانداردهای حلال  است.

این مرکز با بیش از 10 آزمایشگاه در دانشگاه ها و موسسه های مختلف در سراسر این کشور ارتباط دارد تا در تقویت دانش و نوآوری درباره توسعه محصولات حلال از طریق پژوهش ها و سمینارها کمک کند.

تایلند به دلیل سیستم حمایتی جامع موفق شد تا صنعت محصولات حلال را تحکیم بخشد و توانایی رقابت در سطح جهانی را به دست آورد.  همچنین با توسعه بازارهای جهانی به دلیل افزایش جمعیت مسلمانان و استقبال از محصولات غذای حلال در سراسر جهان، این کشور توانست رشد بیشتری در این صنعت داشته باشد.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ شش = 13