طالبان،داعش ،مردم افغانستان؛ تحلیلی بر سایه روشن آینده

طالبان آسان افغانستان را تصرف کردند. صرف نظر از تمام خیانتهایی که از درون حکومت شد، بنا به دلایل متعددی انگیزه جنگ در سربازان وجود نداشت. اما معمولا جنگ های عقیدتی، نبردهای بسیار سخت هستند. هیچ گروهی به اندازه داعش نمی تواند برای طالبان چالش خلق کند.

گزارش:حسین زرآبادی

به گزارش سلام نیوز داعش یک گروه شناخته شده، با امکانات و حمایت های کثیف بین المللی است. گزارش هایی وجود دارد که روند جلب و جذب نیرو را در برخی ولایت ها سرعت بخشیده اند. گمان می رود شمال افغانستان یکی از مراکز اصلی قدرت گرفتن داعش باشد.

طالبان هرچند افغانستان را به تصرف خود در آورده اند اما فعلا با مشکلات بسیار زیادی در عرصه های مختلف مواجه هستند. این مشکلات فعلا به طالبان این اجازه و توانمندی را نمی دهد که اشراف و تسلط کامل بر روند فعالیت های داعش داشته باشند؛ مخصوصا فعالیت هایی که داعش در مناطق بسیار دورافتاده و صعب العبور انجام می دهند.

طالبان برای کنترل سراسری افغانستان با کمبود نیرو مواجه هستند. تخمین زده می شود که برای کنترل تمام افغانستان دست کم به 200 هزار نیروی ورزیده نیاز است و علاوه بر آن، حکومت امارت اسلامی باید مجهز به استخبارات مدرن و قدرتمند باشد.

طالبان حداقل در زمینه نیروی جنگی و اختلافات فکری درونی با مشکل مواجه هستند به دلیل اینکه ساختارهای دفاعی و امنیتی سابق، کاملاً از هم پاشیده و طالبان و شبکه حقانی بیشتر از هشتاد هزار نیرو در اختیار ندارند. همین تعداد نیز به دلیل کمبود مواد و مشکلات معیشتی ممکن است حفظ نشود.

اگر در این شرایط علاوه بر فعالیت های تروریستی داعش، هسته های مقاومت ضدطالبان با محوریت سیاسیون و فرماندهان سابق جهادی نیز ایجاد شود طالبان با چالش بزرگتری مواجه خواهند شد.

سرمایه داعش در افغانستان چیست؟
داعش در میان مردم افغانستان به آسانی نمی تواند جای داشته باشد. آنها از نظر مردم افغانستان به عنوان یک گروه وحشی و ضداسلامی شهره اند. سربازگیری برای داعش کار بسیار آسانی نخواهد بود و به سراغ طالبان و مردم گرسنه و نیز مخالفان جمهوریت سابق می روند. حدس زده می شود داعش با پشتیبانی بعضی از کشورها با سوء استفاده از فقر و نداری و احتیاج مردم و با صرف هزینه های گزاف، تعدادی از جوانان را جذب خود کنند.

البته ناگفته نماند که اگر حکومت امارت اسلامی نتواند با وجود تمام نقدهایی که به این حکومت مستبد و خط فکری آن وجود دارد ، در فضای ناکارامدی و نارضایتی و خشم متقابل، فرصت برای داعش و یا جبهه مقاومت برای سربازگیری تسهیل خواهد شد. نظریه دیگری نیز وجود دارد که قدرت گیری داعش را ناشی از قدرت گیری طالبان می داند و به قدرت رسیدن طالبان زمینه افکار ناموزون برای به قدرت رسیدن را در داعش تقویت میکند. به این مسئله اضافه کنید نظامیان افغان در حکومت جمهوری را که در بیست سال گذشته برای بیرق سه رنگ افغانستان جنگیدند و در آخرین روزها به حال خودشان رها شدند؛ آنها غرورشان شکسته است و خیانت مسئولان را دیده اند.
بخشی از آنها ممکن است هر تصمیمی برای انتقام و برگردان شرایط از دست گروههای افراطی را بگیرند. بر همین مبنا باید دید تصمیم آنها چیست آیا به کمک مردم و مقاومت می گروند یا جذب طالبان و داعش میشوند؟

گزارش هایی وجود دارد که سربازان زمان جمهوریت که به پاکستان پناه برده اند؛ توسط آی اس آی بعضا شناسایی و بازداشت شده اند؛ این یعنی که اگر سربازان سابقه مجبور شوند زندگی شان را در میدان جنگ ادامه بدهند، از جانب طالبان به سمت داعش طرد می شوند یا بین آنها رد و بدل میشوند.

به این جمع باید عناصری از جنگجویان افراطی طالب و گروه حقانی را هم افزود که بر مبنای تحریکات مذهبی وارد جنگ شده اما با فتح کابل تا هنوز ارضا نشده اند. بخشی از این جنگجویان به شدت افراطی، استعداد فوق العاده ای برای استشهاد داعشی می توانند داشته باشند. بخشی هم به دلیل اینکه احساس می کنند نادیده گرفته شده اند، ممکن است به سمت داعش تغییر مسیر بدهند. طالبان با این دسته از افراد و مطالبات شان، مشکلات جدی خواهند داشت. اینها می توانند شکار خوبی برای چوپان های رمه ی داعش باشند.

چوپان رمه ی داعش در افغانستان کیست؟
حقیقت دیگر اینست گروه داعش ریشه افغانی ندارد اما این دلیل نمیشود گروه فکری افغانی با عقاید مشابه مشروعیت مردمی پیدا کنند . داعش در عراق و شامات متولد شده و اهداف شان در همانجا بوده است. شاخه خراسان این گروه نحس، شاخه فرعی بوده و فعلا چون در بقیه کشورها سرکوب شده اند، در جستجوی جغرافیا و یافتن مرکزیت در افغانستان هستند.

بطور واضح، عربستان سعودی از این گروه حمایت می کند. گزارش هایی وجود دارد که هزینه جنگی این گروه را سعودی ها می پردازند. در زمان حکومت اشرف غنی، مقامات سفارت عربستان افراد خاص و متنفذین را از برخی ولایت ها دعوت می کرده و از آنها برای سربازگیری به نفع داعش پیشنهاد می داده است.

گزارش هایی وجود دارد که امریکا در آموزش، انتقال و تقویت داعش در افغانستان فعالانه سهیم اند. اینکه انگلیس بعنوان متحد استراتژیک امریکا در این بین چه می کند، تاحال اطلاع موثقی وجود ندارد.

کشور سوم را احتمالا می توان ترکیه معرفی نمود. ترکیه بعنوان پناهگاه و استراحتگاه و درمانگاه داعش بوده و می باشد و از این رو طالبان درصدد مقابله با داعش نیز هست. ارتباط داعش با ترکیه آفتابی و غیرقابل کتمان است؛ تا هنوز بخش کثیری از داعشیان در سوریه تحت حمایت مستقیم ترکها هستند.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + پنج =