کتابی که پیام صلح و دوستی اسلام را با خود آورده است

سید فضل‌الله موسوی در کتاب جدید خود به بررسی دیدگاه اسلام درباره صلح و حقوق بشر می‌پردازد. این کتاب با عنوان «اسلام پیام‌آور صلح و دوستی: برداشت‌هایی از دیدگاه اسلام در خصوسید فضل‌الله موسوی در کتاب جدید خود به بررسی دیدگاه اسلام درباره صلح و حقوق بشر می‌پردازد. این کتاب با عنوان «اسلام پیام‌آور صلح و دوستی: برداشت‌هایی از دیدگاه اسلام در خصوص صلح با اشاره‌ای به اسناد حقوقی بین‌المللی» منتشر شده است.ص صلح با اشاره‌ای به اسناد حقوقی بین‌المللی» منتشر شده است.

گزارش: آیات زین الدین

به گزارش سلام نیوز، «اسلام پیام‌آور صلح و دوستی: برداشت‌هایی از دیدگاه اسلام در خصوص صلح با اشاره‌ای به اسناد حقوقی بین‌المللی» نوشته دکتر سید فضل‌الله موسوی ــ رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران ــ از تازه‌ترین آثار انتشارات خرسندی است. نویسنده در این کتاب به بررسی مفهوم «صلح» و جایگاه آن در دین اسلام پرداخته است.
مؤلف در بخشی از پیشگفتار کتاب خود می‌نویسد: «یکی از موضوع‌های مهم در ارتباط با زندگی انسانها، موضوع صلح است که از زمانهای قدیم و همچنین امروز و نیز در آینده وجود داشته و خواهد داشت؛ موضوع و نهادی که با زندگی او عجین و ارتباط عمیقی دارد؛ چیزی که فطرتاً خواسته عموم انسانهاست. صلح و امنیت نیاز زندگی بشر و جزء حقوق آنهاست.
طبیعی است که هر مکتبی با توجه به نگرش و مبانی فکری که دارد به نوعی به آن می‌نگرد و آن را تفسیر می‌کند و بعدی از ابعادی از آن را در نظر می‌گیرد. اسلام نیز بر این اساس در خصوص هر موضوعی و از جمله صلح نگرش خاص خود را دارد و آن را تبیین و تفسیر می‌کند و مفاهیمی خاص از آن ارائه می‌دهد. تحقیق حاضر درصدد است که با دانش اندک نگارنده در حد خود برداشت‌هایی را از این موضوع از دیدگاه اسلام ارائه دهد.» (صص 19 ــ20)
نویسنده، کتاب را با دیباچه آیت‌الله عباس کعبی ــ عضو مجلس خبرگان رهبری ــ آغاز کرده است. کتاب چهارده گفتار دارد. «صلح در لغت، فقه و حقوق ایران» عنوان گفتار نخست این کتاب است. خوانندگان در این گفتار با صلح در فقه و حقوق داخلی ایران آشنا می‌شوند.
«مفهوم صلح در اسلام»، «صلح یکی از اهداف مهم اسلام، ادیان الهی و پیامبران» در کنار «اهمیت صلح» عناوین گفتارهای دوم تا چهارم کتاب حاضر را تشکیل می‌دهند.
خوانندگان در ادامه مطالعه کتاب با مفهوم سلامت زندگی دنیا، دور ماندن از فسادها و فتنه‌ها، کاهش و از بین رفتن بخل در جامعه در گفتار پنجم با عنوان «آثار و فواید برقراری صلح» آشنا می‌شوند.
«آغازگری در صلح به عنوان یک ارزش برتر» در کنار «ابراز و اظهار صلح نسبت به چه کسانی؟» عناوین گفتارهای ششم و هفتم این کتاب است. خوانندگان در گفتار هفتم، اظهار سلام و صلح به پیامبران خدا، بندگان صالح و هدایت‌یافتگان را مطالعه می‌کنند. در ادامه این گفتار، سلام و صلح در برابر کفار نیز مورد بررسی مؤلف قرار گرفته است.
نویسنده در گفتار هشتم و نهم عناوین «صلح اصل و جنگ استثنا» و «جنگ» را بررسی کرده است. خوانندگان در این گفتارها با مفاهیمی مانند مقابله با ظلم و دفاع از عقیده توحید، مقابله به مثل و جنگ با اهل بغی آشنا می‌شوند.
«مقررات حاکم بر جنگ»، «قلمرو اجرای صلح» و «صلح عادلانه» عناوین گفتار‌های دهم تا دوازدهم کتاب را تشکیل می‌دهد. نویسنده «برقراری صلح واقعی در آخر‌الزمان (زمان حکومت حضرت مهدی (عج) دوازدهمین و آخرین امام شیعیان)» و «مفهوم صلح از منظر حقوق بین‌الملل و اسناد مربوط» را در گفتارهای سیزدهم و چهاردهم بررسی کرده و پیش‌روی مخاطبان قرار داده است.
این کتاب علاوه بر گفتارهای چهارده‌گانه، دارای نتیجه‌گیری از مباحث و فهرست منابع و مقالات فارسی و عربی برای مطالعه بیشتر علاقه‌مندان است.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


هشت + = 14