کتاب محمد: پیامبر صلح در گرماگرم ستیز امپراتوری‌ها

پیامبر صلح

بعثت پیامبر اکرم (ص) در دوره‌ای روی داد که حاکمان سرزمین ها در حال جنگ و گریز بودند، کشورگشایانی که همواره در حال قدرت‌نمایی هستند و ناگهان با بینش تازه‌ای از جهان خود روبه‌رو می‌شوند.

گزارش: آیات زین الدین

به گزارش سلام نیوز، کتاب محمد: پیامبر صلح در گرماگرم ستیز امپراطوری ها، بازخوانی تاریخی از زندگی و اندیشه حضرت محمد مصطفی (ص) از جوانی تا پایان عمر است که از آیات قرآن نیز برای روشن شدن اندیشه نبوی بهره گرفته است. 

هوان کل/ Juan Cole (که اسمش به درستی و تلفظ اسپانیایی خوان ریکاردو کل خوانده می‌شود)، در این اثر با استناد به مآخذ و منابع تاریخی، شیوه صلح‌طلبانه پیامبر (ص) را با روش های معمول مواجهه امپراتوری های روم و ایران و حتی با آرای متکلمان مسیحی آن روزگار سنجیده و جنگ‌های مهم صدر اسلام را یک به یک تحلیل کرده است.

او معتقد است اسلام دین صلح است و نه تنها به پیروان محمد (ص) که به همه خداباوران درستکار وعده رستگاری و نجات می‌دهد، نویسنده غیرمسلمان این اثر اسلام را همچون متسامح‌ترین دین ابراهیمی معرفی می‌کند. این کتاب با رویکرد تاریخی-تطبیقی-مقایسه‌ای کتاب به موضوع،  به مآخذ روایی اسلامی نیز توجه ویژه‌ای دارد.

کل، متولد ۲۳ اکتبر ۱۹۵۲ در مکزیکوسیتی و یکی از اندیشمندان و مورخان آمریکایی معاصر در حوزه خاورمیانه و جنوب آسیاست. او در حال حاضر استاد تمام کرسی ریچارد میچل کالیگیت رشته تاریخ در دانشگاه میشیگان است و تا کنون چند کتاب با موضوع خاورمیانه مدرن  از او منتشر شده است.

کل مترجم برخی متون عربی و فارسی به انگلیسی بوده  و با وجود داشتن خانواده‌ای مسیحی، در سال ۱۹۷۲ به بهائیت روی آورد، ولی در سال ۱۹۹۶، در پی اختلاف شدید با تشکیلات بهایی، اندیشه آن‌ها را رد کرد و از آن خارج شد.

محمد: پیامبر صلح در گرماگرم ستیز امپراتوری‌ها، نوشته هوان کل، با ترجمه صالح طباطبایی، در ۲۵۰ صفحه توسط نشر روزنه منتشر شده است.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× پنج = 35