معرفی کتاب “صلح امام حسن”

امام صلح

موضوع صلح امام حسن (ع) دیرزمانی است که مورد پژوهش قرار می‌گیرد. شاید پژوهش‌های تاریخی بتوانند این نکته را به روشنی بازگو کنند اما آن‌چه باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد، رویکرد شیعی ایشان به این رویداد است. این نکته که چگونه اندیشه ایشان منجر به شکل گرفتن رویه صلح‌اندیشی در میان ائمه، در شرایط لزوم شد.

گزارش: آیات زین الدین

به گزارش سلام نیوز، کتاب صلح امام حسن (ع) اثر شهید مرتضی مطهری، بخشی از کتاب سیری در سیره ائمه اطهار (ع) محسوب می‌شود که به صورت مستقل منتشر شده است. این کتاب از معدود آثار تحلیلی و تفصیلی است که درباره زندگانی امام حسن مجتبی (ع)، موقعیت سیاسی او و شرایط صلح امام با معاویه سخن گفته و شامل دو سخنرانی همراه با پرسش و پاسخ است. سبک بحث و تحلیل این اسلام‌شناس، استدلالی و مستند است. آیت‌الله مطهری در این اثر ابتدا کلیات اسلام را در باب جهاد بیان و پس از آن  مسئله‌ صلح امام حسن و جنگ امام حسین را بررسی می‌کند.

مطهری در این کتاب، با اشاره به صلح حدیبیه در زمان پیامبر اکرم (ص) و توافقات حضرت علی (ع) در زمان خلافت، مساله صلح را موضوعی اصیل در فرهنگ اسلامی می داند.

مرتضی مطهری (۱۲۹۸- ۱۳۵۸ش)، مشهور به شهید مطهری و استاد مطهری، متفکر و نویسنده و از شاگردان علامه طباطبائی و امام خمینی بود. او یکی از مؤثرترین روحانیان معاصر در تفسیر آموزه‌های اسلام مطابق با نیاز روز محسوب می‌شود. سالروز شهادت مرتضی مطهری، در ایران روز معلم خوانده شده و آیین‌های بزرگداشتی در همین ارتباط برگزار می‌شود.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

اسلام نه صلح را به معنی یک اصل ثابت می پذیرد که در همه شرایط [باید] صلح و ترک مخاصمه [حاکم باشد] و نه در همه شرایط جنگ را می پذیرد و می گوید همه جا جنگ. صلح و جنگ در همه جا تابع شرایط است، یعنی تابع آن اثری است که از آن گرفته می شود. مسلمین چه در زمان پیغمبر، چه در زمان حضرت امیر، چه در زمان امام حسن و امام حسین، چه در زمان ائمه دیگر و چه در زمان ما، در همه جا باید دنبال هدف خودشان باشند، هدفشان اسلام و حقوق مسلمین است؛ باید ببینند که در مجموعِ شرایط و اوضاع حاضر اگر با مبارزه و مقاتله بهتر به هدفشان می رسند آن راه را پیش بگیرند و اگر احیانا تشخیص می دهند که با ترک مخاصمه بهتر به هدفشان می رسند آن راه را پیش بگیرند. اصلاً این مسئله که جنگ یا صلح؟ هیچ کدامش درست نیست. هر کدام مربوط به شرایط خودش است.

کتاب صلح امام حسن (ع)، نوشته شهید مرتضی مطهری، در ۹۲ صفحه، توسط انتشارات صدرا، ناشر تخصصی آثار شهید مطهری، منتشر شده است.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نُه + = 17