عضو فراکسیون فرهنگی :مرکز پژوهش های مجلس باید رابطه نزدیکی با مرکز تحقیقات اسلامی داشته باشد

♦به گزارش سلام نیوز حسین جلالی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در نشست مشترک با مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در مورد آخرین تحولات و برنامه های این مرکز گفت: انتظار می‌رود، مرکز پژوهش های مجلس رابطه نزدیکی با مرکز تحقیقات اسلامی داشته باشد و سازکار این اقدام باید فراهم شود.

وی با اشاره به تعیین اولویت های کمیسیون های تخصصی در سال جدید گفت: کمیسیون فرهنگی نیز در ارتباط با فضای مجازی، پیام رسان‌ها، ورزش و جوانان، میراث فرهنگی، مساجد و کتاب و کتابخوانی و سایر مسائل فرهنگی اولویت‌هایی دارد که نیاز است مرکز تحقیقات اسلامی در مورد این مباحث مهم، به نمایندگان مشورت دهد. 

جلالی ادامه داد: از آنجا که کار مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، کارشناسی شده، علمی و حساب شده است، قطعا نماینده با دریافت این مشورت‌ها، در مسیر انجام کار با تردید و احتمال پیش نخواهد رفت.

 

*لزوم برگزاری کارگاه های آموزشی در زمینه قانونگذاری از سوی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس

عضو فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی، برگزاری کارگاه های آموزشی در زمینه قانونگذاری از سوی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس را نیز بسیار مهم دانست و تاکید کرد: قانون نویسی یک فن و هنر خاص دارد، اسکلت و شیوه قانون نویسی باید توسط مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در حد چند واحد، آموزش داده شود، از سوی دیگر، قوانینی که در مجلس نوشته می شود باید بدون اشکال به شورای نگهبان ارسال شود.

 جلالی با اشاره به وجود خلاء قانونی در برخی زمینه‌ها گفت: ما در زمینه هایی مانند قاچاق انسان و حضور اتباع در کشور، خلاء قانونی داریم،  مثلا در حوزه انتخابیه اینجانب، حدود 70 هزار اتباع خارجی وجود دارد و ما برای اینها برنامه خاصی نداریم در حالی می‌توان از آنها  بویژه در عرصه فرهنگی به عنوان یک فرصت استفاده کرد.

وی با تاکید به خلاء‌ها موجود در حوزه قاچاق تصریح کرد: گاهی یک خودرو به شکل بسیار نامناسب ولی حرفه‌ای، 10 الی 12 نفر اتباع را جابجا می‌کند ولی قانون خاصی برای برخورد با این تخلف نداریم، در مورد نگه داری حیوانات در سطح شهرها نیز خلاء قانونی داریم، مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در بحث لوازم قانونی باید ورود کرده و به نمایندگان کمک کند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در قم گفت: خوب است این مرکز کانال و واسطه بین نمایندگان مجلس شورای اسلامی و حوزه های علمیه، علما و مراجع تقلید باشد و باید تدبیری اندیشیده شود که اگر نمایندگان مجلس در قم کاری دارند و می‌خواهند با علما، ملاقات بگیرند از کانال مرکز تحقیقات اسلامی مجلس انجام شود.

جلالی با اشاره به برخی اختلاف نظر بین قم و تهران در زمینه برخی طرح ها گفت: گاهی برخی نمایندگان وقتی به قم می‌آیند و حرفی می‌زنند، از قم خبر می‌رسد که علما و مراجع نیز در این زمینه حرف دارند،  باید مرکز تحقیقات اسلامی مجلس به عنوان حلقه واسط، این دو گروه را به هم نزدیک و از ایجاد یک جو اجتماعی پیشگیری کنند.

 

*موسسات فرهنگی به ازای بودجه دریافتی ، گزارش ارائه می دهند

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت بودجه موسسات فرهنگی هم گفت: در بحث بودجه ریزی، امسال بنا شد، دستگاه‌های فرهنگی که بودجه دریافت می‌کنند به میزان بودجه دریافتی، هر ماه گزارش عملکرد خود را ارائه دهند، این مساله باعث اثربخشی بیشتر می شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین از مرکز تحقیقات اسلامی مجلس خواست در برخی برنامه های فرهنگی، معنوی و اخلاقی به مجلس کمک کند.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی رجایی نیا رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های مرکز گفت: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برای هر گونه کمک به نمایندگان محترم مجلس و مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های قانونگذاری ، برگزاری کارگاه‌های قانون نویسی، رفع خلاء های قانونی، برگزاری حلقه‌های علمی و پیگیری کلان پروژه‌های تقنینی، خدمات دهی به نمایندگان و ایجاد نقش واسط بین آنها و قم و… آمادگی دارد.

وی ادامه داد: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در صورت موافقت هیات رئیسه، این آمادگی را دارد که در حوزه های انتخابیه به نمایندگان محترم در عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کمک فکری  و برنامه بدهد تا نماینده متناسب با این برنامه ها در مسیر توسعه حوزه انتخابیه خود پیش بروند.

رجایی نیا خاطرنشان کرد: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس همچنین در ارتباط با پیوست فرهنگی طرح ها و لوایح این آمادگی را دارد که به نمایندگان محترم مجلس کمک کند. 

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به دسته بندی قوانین توسط این مرکز و لزوم درگیر شدن حوزه های علمیه در این عرصه گفت: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس قوانین را به حدود 100 حوزه تقسیم کرده و به این نتیجه رسیده است که اگر هر طلبه‌ای که فقه واصول می‌خواند، روی یک حوزه به صورت تخصصی کار کند، در آینده فقه تخصصی و کاربردی تری ناظر به تقنین خواهیم داشت.

 جواد ابراهیمی سرپرست معاونت پژوهش مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: مجلس شورای اسلامی همانگونه که اقدام به تاسیس معاونت نظارت و تقنین کرده، به معاونت اصل چهارم قانون اساسی نیز نیاز دارد.

وی ادامه داد: همانگونه که ما در مجلس شورای اسلامی، کمیسیون اصل 90 را داریم قطعا به معاونت اصل چهار نیز نیاز داریم و پیشنهاد می شود، مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در قالب معاونت اصل چهار فعالیت های خود را دنبال می‌کند.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


هفت × 5 =