فساد در فساد در فساد!/ افشای‌ پشت‌پرده‌ جایزه‌صلح‌نوبل در کودتای‌ میانمار

♦به گزارش سلام نیوز ،پس از کودتای اخیر در میانمار، عجیب ترین خبر منتشره از رویدادهای این کشور اتهام فساد طرفهای تنش به یکدیگر و رسوایی ” احتمال رشوه برای جایزه صلح نوبل”است! سران کودتایی “سان سوچی” را به فساد مالی گسترده متهم می کنند که یکی از این فسادها احتمالا پرداخت پول برای شخص یا اشخاصی با هدف نفوذ در دستیابی به جایزه صلح نوبل برای ” سان سوچی” است؛ که این ادعا (به شرط صحت) نه تنها “سان سوچی”بلکه “کمیته صلح نوبل “را نیز زیر سوال می برد. از سوی دیگر سازمان ملل ،مردم میانمار و رسانه ها نیز اقدامات کودتایی ها در ایجاد فضای تنش و کشتار و خشونت و شلیک گلوله مستقیم به سر معترضان را جلوه دیگری از فساد انسانی می دانند و راه حل فساد را در فساد نمی دانند .

 

france24  نوشت : سازمان ملل متحد در مورد  فسادها و جنایات رخ داده علیه بشریت در میانمار”  از سوی کودتایی ها دوباره هشدار داد؛ در حالی که عاملان و حامیان کودتا نیز همچنان سان سوچی،رهبر مخلوع را به فساد مالی حتی در گرفتن جایزه صلح نوبل ، متهم می کنند.

شامگاه روز پنجشنبه 11 مارس ، یک کارشناس سازمان ملل گفت:  ارتش میانمار در تلاش و اعمال زور برای ماندن در قدرت ، دست به “جنایات علیه بشریت” زده است ؛ آنها حکومت نظامی اعلام کرده، افراد را از شهر و دیار دور کرده اند و ادعا می کنند رهبر غیرنظامی برکنار شده “آنگ سان سوچی” متهم به پرداخت غیرقانونی پول نقد و طلا است. اما اینها هیچکدام جنایات تکان دهنده را توجیه پذیر نمی کند.

توماس اندروز ، کارشناس ارشد سازمان ملل در زمینه حقوق بشر در میانمار  گفت : از زمان کودتای 1 فوریه حداقل 70 نفر کشته شده اند.

اندروز به شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو گفت: میانمار در شرایط کنونی تحت کنترل یک رژیم غیرقانونی قرار دارد که افراد بسیاری را در رسیدن به قدرت کشته و جنایات متعدد مرتکب شده است.

اندروز اضافه کرد:این جنایات شامل اقدام به قتل ، ناپدید شدن اجباری ، آزار و شکنجه و مانند آن بوده است که با اطلاع و آگاهی رهبران ارشد کودتایی ها ،انجام شده است.

وی ضمن تأکید بر اینکه چنین جرایمی فقط در دادگاه قابل تشخیص و اثبات است ، اذعان کرد با این حال شواهد روشنی مبنی بر گسترده بودن جنایات کودتایی ها وجود دارد که بخش اعظمی از آن کاملا هماهنگ شده است. 

با این حال ،فشارهای بسیاری از سوی مردم بر افرادی که سعی کرده اند تاکنون اعتراضات روزمره را با زور خاموش کنند ، ایجاد شده و اعتراضات ادامه دارد.

سازمان ملل متحد روز چهارشنبه نیز سرکوب و خفقان از سوی کودتایی ها را (که بیش از 2000 نفر را دستگیر کرده اند) محکوم کرد.

حتی  کشور چین که متحد دیرین میانمار بوده است خواستار “تنش زدایی” و گفت وگو شد.

ارتش که خود متهم به قتل افراد و فسادهایی از این دست است ،در  یک کنفرانس خبری که برگزار کرد آنگ سان سوچی را به فسادمالی متهم کرد.

 جالب تر آنجاست سخنگوی حکومت(کودتایی)فعلی گفت: وزیر ارشد بازداشت شده یانگون، اعتراف کرده است که 60000 دلار پول نقد ، و بیش از 11 کیلوگرم (680،000 دلار) طلا به “سوچی” داده است.و او متهم به فساد مالی است.

سخنگوی کودتایی ها از احتمال خرج کردن بخشی از این پول برای دریافت جایزه صلح نوبل با کمک مهره های نفوذی سخن کرد و سازمان ملل را متوجه آن ساخت

سازمان ملل هیچ کدام از این سخنان و ادعاهایی که اثبات نشده اند را بهانه خوبی برای کشتار و خشونت مضاعف بر مردم ندانست

 روزنامه دولتی میرور روز پنجشنبه اعلام کرد که پس از کودتا اتفاقات عجیبی افتاده است و سازمانهایی که قبلا تروریستی محسوب می شدند مانند (AA) – که برای خودمختاری برای قوم راخین در ایالت راخین شمالی می جنگیدند- دیگر یک سازمان تروریستی محسوب نمی شوند و این خود فساد بزرگی را دامن می زند.

 هرو لماهیو ، کارشناس میانمار ، به موسسه Lowy استرالیا گفت : ارتش – معروف به تاتماو – به احتمال زیاد می خواهد بر اعتراضات غلبه کند به همین علت به هرگونه جنایتی متوسل می شود .

در این وضعیت ،نیروهای امنیتی به آپارتمان ها در جستجوی سلاح های گمشده پلیس حمله کردند. یکی از ساکنان گفت: آنها از بمب های صوتی در هر خیابان استفاده کردند که اثرات منفی مغزی دارد. 

 یک کارگر امداد و نجات به خبرگزاری فرانسه گفت: طی همین چند روز 6 نفر به ضرب گلوله کشته شدند؛ هشت نفر دیگر زخمی شده و یک نفر در وضعیت بحرانی به سر می برد.

یک شاهد عینی ضمن بیان هدف گذاری دقیق کودتایی ها بر شلیک به سر افراد ، گفت : پنج نفر را دیدم که گلوله دقیقا به سرشان اصابت کرده است .

مایینت لوین نیز به خبرگزاری فرانسه گفت: در باگو ، شهری در شمال شرقی یانگون ، یک جوان که ناشنوا بود، از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفت در حالی که صدای اخطارها را نمی شنید. من از مرگ او بسیار ناراحت هستم.

مادرش هنین مالار آنگ نیز به خبرگزاری فرانسه گفت: اخیراً فهمیدم كه همسر وی دو ماهه باردار است.

وی ادامه داد: تا پایان این وضعیت  ،هیچ کس در صلح و آرامش نخواهد بود. آنها با پسرم بسیار بیرحمانه رفتار کردند. من هرگز انتظار نداشتم که به سر پسرم شلیک شود . من نگران همه جوانان غیر مسلح هستم که کوچکترین انتقادی بکنند آنها دچار مشکل خواهند شد.  مردی که هشت روز پیش بر اثر انتقاد و ضرب و جرح در مونیوا در مرکز میانمار زخمی شده بود و چیزی برای دفاع از خود نداشت، پنجشنبه بر اثر جراحات وارده درگذشت و یک کارگر 26 ساله نیز به دست موافقان کودتا به ضرب گلوله به قتل رسید.

گفتنی است گزارش سازمان عفو بین الملل ارتش کودتایی میانمار را به استفاده از “سلاح های جنگی بر روی معترضان غیرمسلح” و انجام قتل های عمدی متهم کرده است و خواهان اجتناب شده است ولی همچنان اوضاع در میانمار پرتنش است.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× 8 = هفتاد دو