محسن پاک آئین/ «وقتی تل آویو می‌لرزد!»

محسن پاک آئین*: نتانیاهو نخست وزیر فاسد یک رژیم جعلی که برای حیات سیاسی خود می‌جنگد با ادامه جنایت علیه مردم مظلوم فلسطین، قصد داشت موقعیت داخلی خود را تقویت کند، غافل از اینکه رژیم صهیونیستی را در معرض شدیدترین حملات موشکی در تاریخ خود از سوی گروه‌های مقاومت فلسطینی قرار می دهد.

آمار منتشره از سوی رسانه های رژیم اشغالگر قدس حاکی از آن است که از آغاز دور جدید علیه مردم فلسطین، بیش از دویست موشک و خمپاره از داخل نوار غزه، به تل آویو و دیگر مناطق اسرائیل شلیک شده و سامانه ضد موشکی گنبد آهنین در خنثی کردن آنها ناتوان بوده است.
به نقل از رسانه های صهیونیستی، شهردار “اللد” در اسرائیل، با اشاره به بحرانی بودن اوضاع این شهر اعلام کرد: «کنترل شهر به طور کامل از دست رفته و خیابان‌ ها صحنه جنگ داخلی بین مردم فلسطین و اشغالگران است.» خبرنگار شبکه کان اسرائیل نیز گزارش داد که «آنچه در عکا و اللد و دیگر مناطق اسرائیل در جریان است، به تمام معنا یک انقلاب است، جوانان فلسطینی اینجا به حمایت از مقاومت برخواسته‌ اند و یقینا مردم غزه از آنچه که دارد اتفاق می‌ افتد، خوشحال هستند.» تصاویر منتشره در شبکه های اجتماعی، نصب پرچم فلسطین بر روی خودروی پلیس اسرائیل را نشان می دهد، اقدامی که در نوع خود بی سابقه خوانده شده است. پایین کشیده شدن پرچم اسرائیل از سردر یک نهاد اداری و نصب پرچم فلسطین به جای آن نیز بی سابقه بوده است.

در هفته‌ اول اردیبهشت که محاکمه نتانیاهو به اتهام رشوه‌گیری در دادگاه آغاز شد و پس از ناکامی در تشکیل کابینه، وی به گروهی از ناسیونالیست‌های یهودی ماموریت داد تا برای بیرون کردن مردم فلسطینی محله شیخ‌جراح در بیت‌المقدس از خانه‌هایی که تمام عمر در آن زندگی کرده بودند، اقدام کنند. خانه‌هایی که در دهه ۱۹۵۰، زمانی که بیت‌المقدس شرقی تحت اداره اردن بود، با همکاری سازمان ملل برای فلسطینی‌ها ساخته شده بود. نتانیاهو به دنبال انحراف افکار عمومی اهالی اسرائیل از مسائل داخلی و تقویت موقعیت سیاسی خود، اقدام به این ریسک بزرگ کرد. اما برخورد تند و خشن پلیس رژیم اشغالگر با مردم روزه‌دار فلسطینی، انتفاضه دیگری را رقم زد و تظاهرات گسترده مردمی و حملات موشکی حماس به قلب تل آویو، خواب را از چشم سردمداران رژیم صهیونیستی ربود.
اشتباه بعدی نتانیاهو کشاندن درگیری‌های خشونت بار به مسجد الاقصی یعنی قبله اول مسلمانان و محل عروج به معراج پیامبر اسلام(ص) بود. اقدامات زشت و خشن پلیس اسرائیل علیه نمازگزاران منجر به همبستگی مسلمانان فلسطینی‌ و اعتراضات شدید آنها شد و دامنه آن خیلی زود به شهرهای حیفا و و ناصره و حتی دیگر کشورهای مسلمان کشیده شد.

نتانیاهو که یک زمان در آرزوی تحقق اهداف معامله بزرگ قرن و اشغال کرانه غربی و نوار غزه به سر می برد امروز در آستانه یک شکست بزرگ دیگر قرار گرفته و برای مدیریت بحران دست به دامان شورای امنیت سازمان ملل متحد و همپیمانان اروپائی خود شده است. دونالد ترامپ حامی سابق او نیز نگران از پیروزی مسلمانان و تداوم حملات موشکی حماس به تل‌ آویو ، جو بایدن را به ضعف و کمکاری در حمایت از  رژیم صهیونیستی متهم کرده و سازمان ملل و کشورهای اروپا نیز بدون محکومیت جنایات اسرائیل، خواهان خویشتن داری طرفین و استقرار آتش بس شده اند.
جنایات رژیم کودک کش در حوادث اخیر حتی صدای چهار کشور ضعیف عربی یعنی امارات متحده عربی، بحرین، سودان و مراکش که به دنبال آشکارسازی روابط خود با تل آویو بودند را هم درآورده و اتحادیه عرب و سازمان همکاری های اسلامی نیز ناچار به محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی شده اند. 

تردیدی نیست که اسرائیل در مسیر زوال است و فلسطین و مسجد الاقصی در سایه تداوم انتفاضه سنگ و موشک و استمرار تظاهرات مردمی آزاد خواهد شد. به گفته رهبر انقلاب «دوعامل مهم، تعیین‌کننده‌ی آینده است: اوّل ـ و مهم‌تر ـ تداوم مقاومت در داخل سرزمین‌های فلسطین و تقویت خطّ جهاد و شهادت، و دوّم، حمایت جهانی دولتها و ملّتهای مسلمان در سراسر جهان از مجاهدان فلسطینی. همه ــ دولتمردان، روشنفکران، عالمان دینی، احزاب و گروه‌ها، جوانان غیور و دیگر قشرها ــ باید جایگاه خود در این حرکت سراسری را بیابیم و نقش ایفا کنیم. این است آن چیزی که کید دشمن را باطل میکند.»

وقت آن رسیده که کشورهای جهان و نهادهای بین المللی و حامیان حقوق بشر، سکوت خود در مقابل رژیم جنایتکار صهیونیستی را بشکنند و با حمایت های عملی و تاثیرگذار بخصوص قطع رابطه  با رژیم جعلی اسرائیل، به یاری مردم مظلوم و بیدفاع فلسطین بشتابند و بدانند که تحقق وعده‌ی الهی نزدیک است.

*دیپلمات و کارشناس ارشد روابط بین الملل

مطلب پیشنهادی

توجه به افکار عمومی در حیطه صلح؛ وظیفه امروز رسانه‌ها

دکتر عبدالحسین السلطان: مقابله با رویکرد تروریستی در اقصی نقاط جهان با مقاومت در برابر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سه − 2 =