مهدویان با «زخم‌کاری» در مسیر «منوچهر هادی» سریال «دل» قرار گرفت

سریال زخم‌کاری فاقد ویژگی‌های مولف است و ماحصل دسترنج کارگردانش نیست بلکه حاصل سفارش است و مثل درخت گردو، شیشلیک و درخت گردو به سفارش پسرعموهای جدید محمد حسین مهدویان ساخته شده است.

بنا بر گزارش سلام نیوز به نقل از مشرق، سریال «زخم‌کاری» با تولید حواشی فراوان به روش‌های متداول سریال‌های اخیر «فیلیمو» به لطف خبرسازی‌های فراوان توانست مخاطبی برای خود دست و پاکند. دیده شدن این سریال با اتکا به خبرسازیبه همان روش‌های تبلیغاتی تولید حاشیه و هزینه سازی ‌برای ساختار نظارتی – فرهنگی  جدید تحت عنوان ساترا، به بخشی از شیوه‌نامه راهبردی کمپانی «فیلیمو» تبدیل شده است. سریال‌های «فیلیمویی»  با چنین روش‌هایی مثل تولید اخبار منفی عمدتا دیده می‌شوند و البته «محمد حسین مهدویان» کارگردان  سریال نشان داد به قواعد  این بازی، از فیلیمویی‌ها بیشتر واقف است.

سناریو تبلیغاتی فیلیمو با اجرای مهدویان

ترفند سیگار کشیدن یک نفس مالک در قسمت‌های ابتدایی کوچکترین ترفند برای دیده شدن سریال بود. سازندگان و پخش کنندگان با علم به اینکه ارگان دیگری همچون ساترا با حساسیت ویژه‌ و سخت‌گیرانه‌تری محتوای سریال را نسبت به سازمان سینمایی تائیدخواهد کرد، ماجراجویی تبلیغاتی بزرگی را اجرا و دنبال کردند. سازندگان  می‌دانستند تولید هر حاشیه‌ای در محتوا به جنجال  رسانه‌ای بیشتری منجر خواهد شد که به صورت طبیعی فضای تبلیغاتی سریال را داغ‌تر می‌کند. اعتراض‌های مردمی در فضای توئیتر و اینستاگرام هم نشان داد، سیگارهای مکرر کاراکتر «مالک مالکی» (جواد عزتی)   چالش اصلی مخاطبان با محتوای این سریال است.

کارگردان با علم به موارد ممیزی در سال‌های اخیر، پس از چند سال کار در سینما و تلویزیون و آگاهی از حساسیت افکار عمومی به نمایش مکرر «سیگارکشیدن»، مالک مالکی (جواد عزتی) شخصیت نخست این سریال را تبدیل به لوکوموتیو دودزای سریال می‌کند. تیم تولید  از این حربه در همان قسمت نخست بهره‌برداری تبلیغاتی کرد تا اینکه موج اعتراضات توییتری و رسانه‌ای بالاگرفت و  با ترفندهای دیگری،   چاشی حاشیه‌هایی که در عرف  آثار نمایشی رایج نیست را افزودند.

قسمت دوم سریال و سکانس کشیدن‌ مواد مخدر، نمایش منقل و وافور و صحنه کشیدن تریاک به حاشیه‌ای فراتر ازکشیدن سیگار تبدیل ‌شد. در قسمت‌های بعدی  رابطه خط‌شکنانه حاج‌عمو -نعمت ریزآبادی-  با سمیرا (رعنا آزادی‌ور)، رفتن  سمیرا برای معاشقه به اتاق ریزآبادی در شب قتل بازهم تولید حاشیه کرد. در سکانس ماقبل قتل سمیرا به ریزآبادی مشروب می‌خوراند و مالک زمانی در شرایطی که او مرزهای مستی و نعشگی را طی می‌کند، او را به قتل می‌رساند.

رابطه ریزآبادی با سمیرا در حالیکه اعضای این خانواده یکدیگر را «پسرعمو» صدا می‌کنند، یکی از خرده‌ روایت‌هایی است که در قسمت‌های بعدی تولید حاشیه کرد و «قتل» ‌های خشن نیز درطول این سریال یکی از تفریحات سرخوشانه کارگردان است که می‌توان آنرا به افزایش سطح خشونت غیراستاندارد در تولیدات شبکه نمایش خانگی تعمیم داد.

مهدویان با «زخم‌کاری» در مسیر «منوچهر هادی» سریال «دل» قرار گرفت

پارافیلیای بصری و عریان‌نمایی در زخم کاری

هفته سوم  و چهارم، چالش‌های «محمود حسینی‌زاد» نویسنده رمان اقتباسی با سازندگان و در قسمت‌های بعدی در روزهای پایانی انتشار تصویر نیمه برهنه جواد عزتی و بعدتر «سیدجوادهاشمی» در استخر به حاشیه‌های استمراری در دوران توزیع این سریال افزود.  

  کارگردان در نمایش مکرر مردان برهنه بدون ایجاب ضرورت دراماتیک از سکانس خفگی حاج عمو در وان حمام، سکانس  حضور پسرعموها در استخر حین شنیده شدن خبر مرگ ریزآبادی،   دیدن شدن روح عریان ریزآبادی توسط سمیرا    نوعی «پارافیلیای» بصری را به بخش تالیفی سریال زخم کاری تبدیل کردند.

مهدویان با «زخم‌کاری» در مسیر «منوچهر هادی» سریال «دل» قرار گرفت

مهدویان با «زخم‌کاری» در مسیر «منوچهر هادی» سریال «دل» قرار گرفت

مهدویان با «زخم‌کاری» در مسیر «منوچهر هادی» سریال «دل» قرار گرفت

مهدویان با «زخم‌کاری» در مسیر «منوچهر هادی» سریال «دل» قرار گرفت

مهدویان با «زخم‌کاری» در مسیر «منوچهر هادی» سریال «دل» قرار گرفت

مهدویان با «زخم‌کاری» در مسیر «منوچهر هادی» سریال «دل» قرار گرفت

پارافیلیای بصری  به الگوهای نمایش غیرمعمول مداوم و شدید اشاره دارد. افرادی که به این شکل از «نمایش گرایی» مبتلا هستند ممکن است اغلب در صنعت فیلمسازی  تمایلات خود را بروز می‌دهند.  

مهدویان با «زخم‌کاری» در مسیر «منوچهر هادی» سریال «دل» قرار گرفت

مهدویان با «زخم‌کاری» در مسیر «منوچهر هادی» سریال «دل» قرار گرفت

مهدویان با «زخم‌کاری» در مسیر «منوچهر هادی» سریال «دل» قرار گرفت

مهدویان با «زخم‌کاری» در مسیر «منوچهر هادی» سریال «دل» قرار گرفت

حتی ارواح مردانه هم گاهی برهنه در مقابل دوربین ظاهر می‌شوند. سکانس جنجالی  و حضور کوتاه «سیدجواد هاشمی» برهنه در مقابل دوربین که به سریال حواشی‌ زخم کاری دامن زد، آنچنان ضروری نبود و قرار مالک و کاراکتر هاشمی می‌توانست در یک رستوران عمومی اتفاق بیفتد و  این حجم از برهنگی در استخر، کنار دریا و … ضرورت صحنه‌ای و نمایشی ندارد.

از همه مهمتر این است که سریال با سیستم درجه بندی +۱۵ سال نمایش داده می‌شود، اما به رابطه دختر و پسری می‌پردازد که صورت دخترک نشان می‌دهد او هنوز پانزده ساله نشده در تعارض است.   نمایش عشق جوانانه و نوجوانانه و دختر و پسری که سوار بر موتور خیابان‌ها را ترانه‌باران می‌کنند، در یکی از فیلم‌های سینمایی سازنده خودنمایی کرده بود و یکی از فانتزی‌های بصری کارگردان است.  

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


هشت − 6 =