نخست‌وزیران پیشین لبنان: عون مسئول مانع‌تراشی در مسیر تشکیل دولت جدید است

♦به گزارش سلام نیوز نخست‌وزیران پیشین لبنان از جمله نجیب میقاتی نسبت به سرانجام تاخیر در تسهیل تشکیل دولت جدید به «میشل عون»، رئیس جمهوری این کشور هشدار دادند.

نخست‌وزیران پیشین لبنان عون را مسئول مانع‌تراشی در مسیر تشکیل دولت جدید لبنان دانستند؛ دولتی که ماموریت اصلی‌اش خارج کردن لبنان از بحران‌های فزاینده سیاسی و اقتصادی است.

منابع سیاسی پیش‌بینی کردند که این موضع‌گیری محکم منجر به تداوم مانع‌تراشی عون در تشکیل دولت شود که عون پیشتر اعلام کرده بود که احتمالا سه‎‌شنبه این هفته تشکیل شود.

به گفته این منابع، پرونده تشکیل دولت وخیم‌تر و پیچیده‌تر خواهد شد به ویژه پس از اتهام‌زنی متقابل میان جریان المستقبل به رهبری الحذیذی و جریان ملی آزاد به رهبری جبران باسیل (داماد عون) که بعد از انفجار خونین تانکر سوخت در شمال این کشور رو به فزونی نهاده است.

در بیانیه صادره از سوی نخست‌وزیران پیشین فواد سنیوره، سعد الحریری، تمام سلام و نجیب میقاتی خواستار «گره‌گشایی» در مسیر تشکیل دولت لبنان شدند.

این افراد، فاجعه انفجار عکار را یکی از نمودهای سقوط دولت لبنان و متلاشی شدن آن داستند و در عین حال از عون و همه گروه‌های سیاسی خواستند تا بلافاصله موانع موجود در مسیر تشکیل دولت جدید را بردارند.

در ادامه این بیانیه آمده است، صبر و شکیبایی مردم لبنان به پایان رسیده است و مردم دیگر تاب تحمل فروپاشی قدرت و نقش‌آفرینی دولت را ندارند.

لبنان از بحران شدید اقتصادی رنج می‌برد که بانک جهانی آن را یکی از بدترین بحران‌ها در تاریخ مدرن توصیف کرده است، واحد پول لبنان، پوند، ظرف دو سال اخیر بیش از ۹۰ درصد ارزش خود را از دست داده که باعث تشدید فقر و کمبود مواد غذایی، سوخت و دارو در این کشور شده است.

دولت قبلی لبنان به نخست‌وزیری حسن دیاب در پی انفجار مهیب اوت ۲۰۲۰ در بندرگاه بیروت استعفا داد ولی به عنوان دولت موقت امور جاری کشور را اداره می‌کند. در آن انفجار بیش از ۲۰۰ نفر کشته و حدود شش هزار نفر زخمی شدند و هزاران ساختمان مسکونی و تجاری ویران شد و یا به شدت آسیب دیدند.

الحریری دومین نامزد تشکیل دولت لبنان ظرف ۱۲ ماه گذشته است. پیشتر مصطفی ادیب تلاش کرده بود که دولت تشکیل دهد ولی ناکام مانده بود. رهبران لبنان طی یک سال گذشته مرتبا یکدیگر را مقصر بحران‌های کشور معرفی می‌کنند.

جامعه جهانی از زمان انفجار بندر بیروت متعهد شده اند میلیون‌ها دلار به لبنان اختصاص خواهند داد منوط به این‌که دولت جدید تشکیل شود، برخی کشورها از جمله فرانسه تهدید کرده‌اند که احتمالا برخی از رهبران لبنان را هدف تحریم‌های خود قرار دهند.

میشل عون که با فهرست سعد حریری مخالفت کرده است، در سال ۲۰۱۶ از سوی پارلمان لبنان برای یک دوره شش ساله به عنوان رئیس‌جمهوری انتخاب شد.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 + شش =