همسر اشرف غنی رئیس جمهور متواری افغانستان چه کسی بود؟

♦به گزارش سلام نیوز حوادث اخیر در افغانستان فرصتی شد تا بیوگرافی رولا ساده غنی ، همسر اشرف غنی ، رئیس جمهور سابق و نقش وی در این مسیر را مورد مطالعه قرار دهیم که گفته می شود وی مسلمان نبوده است.

«رولا ساده»که در افغانستان با نام بیبی گل شناخته می شود ، در یک خانواده مسیحی لبنانی بزرگ شد. او در ایالات متحده و فرانسه زندگی می کرد و در کرسی های تحصیل در دانشگاه آمریکایی بیروت با اشرف غنی آشنا شد ، که قبل از رسیدن به ریاست جمهوری در کشورش ، مقام بالایی در بانک جهانی داشت و جانشین حامد کرزی بود.

در سال 1974 سعده در مقطع کارشناسی ارشد در رشته علوم سیاسی در دانشگاه آمریکایی بیروت با غنی ملاقات کرد.آنها در سال 1975 ازدواج کرده و دو پسر دارند: مریم غنی ، هنرمند پلاستیک مستقر در بروکلین و طارق که در ایالات متحده متولد شده و دارای تابعیت آمریکایی است.

سعاده همچنین تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشکده علوم سیاسی پاریس گذراند و مدت کوتاهی در دفتر Agence France-Presse در بیروت در دهه 1970 مشغول به کار شد.

نقش همسر اشرف غنی به عنوان یک زن خارجی و مسیحی در یک کشور مسلمان محافظه کار به راحتی دیده می شود.

مسیحی بودن یکی از نکاتی بود که شوهرش در جریان مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری به آن حمله کرد ، اما او می گفت: من فکر می کنم این مرحله اکنون به پایان رسیده است.

بر خلاف دیگران ، سعاده عادت داشت در مناسبت ها با شوهرش باشد و درسخنرانی ها حضور پیدا کند .

اشرف غنی به نوبه خود از تشکر علنی از همسر خود دریغ نمی کند. غنی در مراسم تحلیف خود در سال 2014 ، ادعا کرد که احترام خود را به عنوان یک رئیس جمهور مدیون همسرش و نقش او بوده است.

 بر اساس مجله آمریکایی “تایم” نام سعاده در سال 2015 در بین 100 فرد تأثیرگذار جهان قرار گرفت.

اشرف غنی ، رئیس جمهور افغانستان روز یکشنبه گذشته ، هنگام ورود طالبان به پایتخت  از افغانستان گریخت و در یک پست فیس بوکی ادعا کرد که این اقدام را “برای جلوگیری از خونریزی” انجام داده است. 

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 + هفت =