نشست استانبول با هدف صلح در افغانستان ،به دنبال رایزنی و راضی کردن طالبان جهت شرکت در نشست

♦به گزارش سلام نیوز به نقل از شبکه RTA-News تلاش‌ها برای ترغیب طالبان جهت شرکت در نشست استانبول با هدف برقراری صلح ، همچنان ادامه دارد.

شورای عالی مصالحه ملی‌ افغانستان به شبکه ملی این کشور گفت : نمایندگان سازمان ملل، امریکا، ترکیه و قطر در دوحه مشغول رایزنی برای ترغیب جهت شرکت طالبان در نشست استانبول هستند.

«حاجی دین محمد» معاون شورای عالی مصالحه ملی این کشور گفت :نمایندگان سازمان ملل و امریکا با طرف ما دیدار ندارند و آنها تلاش می کنند تا طالبان را به میز مذاکرات صلح ترکیه حاضر کنند.

وی ادمه داد: آنان حتی فهرست هیئت شرکت کننده را نیز در این نشست تقریبا نهایی کرده اند. طرف های بین المللی می خواهند طالبان فورا برای شرکت در نشست استانبول حاضر شود. در دوحه از سه روز پیش بر سر آن تلاش های مکرر صورت می گیرد اما آمادگی از سوی طالبان در این نشست تا کنون اعلام نشده است.

«مولوی قلم الدین» رهبر حزب انقلاب اسلامی افغانستان گفت : طالبان باور دارند که توافق نامه دوحه که اساس پروسه صلح را نشان می‌دهد از سوی امریکایی ها نقض شده و از این رو در نشست شرکت نمی‌کنند.

در واقع همه طرف های ملی و بین المللی نگران این هستند که اگر دفتر طالبان در دوحه تحریم نشست استانبول را ادامه دهد فرصت پیش آماده برای سرنوشت آینده افغانستان از دست خواهد رفت.

«عزیز معارج» تحلیلگر روابط بین الملل گفت: طالبان و دولت باید تمامی تلاش های شان را در مسیر دستیابی به صلح بکنند و نباید این فرصت ها را از دست دهند.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× یک = 2