چرا آش به سفره افطار راه پیدا کرد؟

♦به گزارش سلام نیوز آش رشته یکی از غذاهای مغذی و مرسوم افطار در ماه مبارک رمضان است. خواص مواد مصروفی در اش رشته یکی از مهم ترین دلایل ورود آن به سفره افطار است. از سوی دیگر حالت مایع بودن این غذاو گرم بودن آن علی رغم سنگین بودن آن موجب مصرف آن بر سر سفره افطار شده است.

مهم ترین موادی که در آش به کار می آید دسته بن‌شن‌ها شامل نخود، لوبیا و عدس از دیگر موادی هستند که در تهیه آش رشته مورد استفاده قرار می‌گیرند. حبوبات حاوی مقداری پروتئین گیاهی هستند که در کنار رشته تبدیل به پروتئین کامل می‌شود. همچنین فیبر غذایی موجود در نخود و لوبیا به دفع مواد زائد کمک کرده، یبوست را هم برطرف می‌کند.
 کشک نیز از گروه لبنیات است که علاوه بر پروتئین بالا مقدار قابل توجهی فسفر و کلسیم هم دارد و می‌تواند در سلامت دندان‌ها و استخوانهای افراد به ویژه آنهایی که در سن رشد هستند مؤثر باشد.

سبزی‌ حاوی فیبر غذایی، مواد معدنی و پیش‌ماده ویتامین A است در عین حال رنگدانه‌های گیاهی موجود در سبزی می‌تواند در پایین آوردن عوامل خطرسازی مثل چربی خون، سرطان و فشار خون نقش داشته باشد.

 

نعنا طبع گرمی دارد و برای متعادل کردن سردی و گرمی بسیار مناسب است و در عین حال ضد نفخ محسوب می‌شود به شرط آنکه بیش از حد سرخ نشود. 

 

آش رشته شامل 4 گروه مواد غذایی است و غذای کاملی محسوب می‌شود ولی نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد به ویژه آنکه سیر داغ، پیاز داغ و نعنا داغ نباید غرق در روغن شود. 

با این حال تلاش کنید آش رشته اولین چیزی نباشد که پس از افطار میل می فرمائید.متخصصان تغذیه بر این مهم تاکید دارند که نباید غذاهای سنگینی چون آش رشته را به محض باز کردن روزه مصرف کرد و باید ابتدا یک لیوان آب جوش یا چای یا شیرگرم را نوش جان کنید

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


هشت − 2 =