واکنش سازمان ملل و برخی کشورها به طرح آتش بس عربستان

♦به گزارش سلام نیوز به نقل از arabi21 طرح عربستان سعودی در خاتمه بخشیدن به بحران یمن و دستیابی به راه حل سیاسی فراگیر مورد استقبال سازمان ملل و برخی کشورهای عربی منطقه قرار گرفت.

«فرحان حق»معاون سخنگوی «آنتونی گوترش»  ضمن تاکید بر این که «مارتین گریفیتس»، فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن با طرف های ذی ربط و جنبش حوثی انصارالله تماس خواهد گرفت،گفت: به دنبال همکاری با آنها برای پیشبرد این طرح عربستان هستیم.

وزارت امور خارجه مصر نیز در بیانیه ای، ضمن استقبال از طرح جدید عربستان، از همه طرف های یمنی درخواست کرد که در راستای پشتیبانی از تلاش های برای برقراری صلح در این کشور، آن را بپذیرند.

«ایمن الصفدی»، وزیر امور خارجه اردن، وزارت امور خارجه بحرین و کویت،امرات و تونس نیز از آن استقبال کردند.

عربستان مدعی شد خواهان آتش بس است

شاهزاده «فیصل بن فرحان»، وزیر امور خارجه عربستان عصر امروز در یک کنفرانس مطبوعاتی در شهر ریاض، مدعی شد که خواهان برقراری آتش بس سراسری در این کشور و آغاز گفت و گوهای سیاسی هستند و خواهان آن شد که طرفین آن را بپذیرند.

عربستان نه ناجی و نه قهرمان ،که مسبب بحران یمن است

گفتنی است عربستان سعودی از زمان فشارهای جامعه جهانی و سازمان ملل پیشنهادات گوناگونی جهت قبول آتش بس اعلام کرده بود اما فرامین یکطرفانه و ناعادلانه و قلدرمابانه علی رغم تجاوزگری به خاک یمن هربار مانع صلح می شد. این بار عربستان طرح دیگری را

به میدان آورده است و از آن تحت عنوان ابتکار عمل خود در حل بحران یمن نام می برد! در حالی بر اثر این جنگ ناعادلانه و غافلگیرانه  و یورش‌های ائتلاف نظامی سعودی در یمن، از آغاز تاکنون ،فقط بیش از 11 هزار غیرنظامی جان خود را از دست داده‌اند و بیش از 53 هزار نفر مجروح شده‌اند.

این آمار تنها مرتبط به تلفات مستقیم ناشی از حملات سعودی است. اما اگر اثرات غیرمستقیم جنگ همچون از بین رفتن مراکز و خدمات بهداشتی و مراقبتی، گرسنگی و قحطی و سوءتغذیه ،تخریب راههای مواصلاتی برای رساندن کمکهای بشردوستانه و از بین رفتن هزاران انسان و مانند آن را در نظر بگیریم، آمار مرگ ومیر مردم بی گناه به ویژه کودکان به رقم بی سابقه و سرسام آوری می رسد؛که همه ناشی از تجاوزات سعودی به خاک مردم مظلوم یمن است و از این رو عربستان سعودی نه ناجی و نه قهرمان و نه مبتکر عمل حل بحران یمن است؛ با این حال رسالت جامعه جهانی کمک به حل مسالمت آمیز  و سریع این بحران با هرگونه پیشنهاد عادلانه و قابل قبول از سوی طرفین است. حال باید منتظر واکنش های نهایی و تصمیمات یمن پیروی این طرح بود.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


چهار × 5 =