وزیر امور خارجه عربستان ضمن حمایت از عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، آن را منوط به روند صلح دانست

♦به گزارش سلام نیوز به نقل از eremnews «فیصل بن فرحان آل سعود» وزیر امور خارجه عربستان شامگاه پنج شنبه در مصاحبه با شبکه خبری سی ان ان آمریکا گفت: از وجود معامله عادی سازی میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی اطلاعی ندارد و این مسئله به پیشرفت در روند صلح بستگی دارد.

بن فرحان در این باره اظهار داشت: البته یک معامله عادی سازی روی میز وجود دارد که از سال ۲۰۰۲ روی میز است و طرح صلح عربی نامیده می شود؛ پیش از آن نیز طرح نخست را داشتیم که عربستان آن را در سال ۱۹۸۲ ارائه داد.

به گفته وزیر خارجه عربستان، طرح مذکور در آن هنگام پیشنهاد عادی سازی کامل با رژیم صهیونیستی در مقابل حل و فصل عادلانه مسئله فلسطین را ارائه داده بود.

بن فرحان در ادامه نیز تصریح کرد: عادی سازی جایگاه اسرائیل در داخل منطقه، مزایای زیادی برای همه منطقه رقم خواهد زد و از نظر اقتصادی، اجتماعی و امنیتی سودمند خواهد بود با این حال امکان ندارد عادی سازی در منطقه موفق شود مگر این که مسئله فلسطین را حل و فصل کنیم و بتوانیم یک کشور فلسطینی در مرزهای سال ۱۹۶۷ برقرار سازیم.

وزیر خارجه عربستان ضمن تاکید بر این که چنین راه حلی، به فلسطینیان عزت خواهد بخشید و حقوق آنها را می دهد، افزود: اگر بتوانیم راهی به سوی آن پیدا کنیم، بر این باورم که خواهیم توانست یک منطقه بسیار امن تر و شکوفاتر ببینیم جایی که همگان از جمله اسرائیل می توانند در شکوفایی آن سهیم باشند.

در رابطه با احتمال موافقت ریاض با راه اندازی پروازهای مستقیم حج از تل آویو به عربستان نیز، بن فرحان از عدم موافقت کشورش با این مسئله خبر داده با این حال عنوان کرد: اما اگر در مسئله اسرائیل و فلسطین پیشرفت داشته باشیم، ما امیدواریم که در عربستان، از شهروندان اسرائیل از همه ادیان و نه فقط مسلمانان استقبال کنیم.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نُه − = 2