ویروس ها خوب یا بد؟ / ویروس هایی که موجب بقای بشریت می شوند!

♦به گزارش سلام نیوز  به نقل از RIA Novosti ویروس ها قطعات و کدهای ژنتیکی رایگان در بدن انسان هستند که برخلاف باور عموم در بسیاری موارد باعث بقای نوع بشر هستند و همه آن ها در مسیر مغایر با حیات بشر حرکت نمی کنند . ویروس ها اگرچه می توانند تمدن انسانی را تهدید کنند اما ممکن است فوایدی را نیز به همراه داشته باشند که ما متوجه آنها نیستیم.

اکثر ویروسهای شناخته شده در طول توسعه تمدن فعالیت خود را به روشی آرام در درون ما انجام دادند.

«ماتوه کرووین» استادیار گروه میکروب شناسی در دانشگاه پزشکی دولتی سیبری در مورد چگونگی همزیستی بشر با این ز هیولاهای بی نهایت کوچک صحبت کرد.

وی گفت که ویروس ها نه تنها موجودات زنده بلکه بخشی از کد ژنتیکی رایگان هستند و برای تولید مثل باید به سلول ها نفوذ کنند.

برخی از این ویروس ها به همراه ژن های انسانی می توانند با عفونت COVID-19 مبارزه کنند. ویروس ها با تنوع بی سابقه ای در بدن اسان وجود دارند و دانشمندان قادر به اندازه گیری تعداد ویروس هایی نیستند که در بدن انسان سالم زندگی می کنند.

این استاد دانشگاه افزود: با این حال ، ارزیابی های دقیق می گویند که حدود 400 تریلیون ویروس وجود دارد که حدود 10 برابر بیشتر از تعداد باکتری های ساکن بدن است.وزن تمام باکتری هایی که در داخل ما زندگی می کنند حدود دو کیلوگرم است ، در حالی که وزن تعداد ویروس هایی که در داخل بدن ما زندگی می کنند بیش از چند میلی گرم وزن ندارد.

دانشمندان تقریباً همه انواع باکتری ها را شناسایی کردند. در حالی که تعیین انواع ویروس ها به دلیل جهش مداوم و ظهور اشکال جدید از آنها دشوار است. گرچه تعداد زیادی ویروس وجود دارد ، اما تنها بخش کوچکی از آنها برای انسان خطرناک است.

کرووین ادامه داد: ویروس ها شکارچیان میکروب هستند. بدون آن ها ، بشریت با مشکلات زیادی روبرو می شد. ویروس های باکتریایی، موجوداتی هستند که تعداد باکتری ها را در تمام اکوسیستم ها از جمله بدن انسان کنترل می کنند.

اگر ویروس ها در سیاره ما ناپدید شوند ، یک نوع میکروب باعث گسترش و از بین رفتن گونه های دیگر می شود که می تواند اقیانوس ها و دریاها را تهدید کند ، زیرا باکتری ها  نیمی از اکسیژن موجود در سیاره ما را تولید می کنند.

به گفته این دانشمند روسی ، اگر باکتری ها توانایی مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها را پیدا کنند ، ویروس های باکتری خوار گاهی اوقات می توانند به فرد کمک کنند. به عنوان مثال ، ویروس بی خطر GB با کاهش روند پیشرفت ایدز در بیمارانی که به آنها آلوده می شوند اثر می‌گذارد.

دانشمندان متذکر شدند شخصی که دارای ویروس GB است توانایی مقاومت در برابر ویروس ابولا را دارد. این دانشمند روسی با بیان اینکه ژن های ویروس بخشی از ژنوم ما انسان ها هستند ، ادامه داد که تاریخ بشر با فعالیت ویروس هایی که ژنوم انسان را تغییر می دهند مرتبط است. ویروس ها سیستم ایمنی بدن ما را تحریک می کنند تا به طور مداوم تکامل یابد. رشد بی سابقه جمعیت از 2 میلیارد نفر در سال 1927 به 7.8 میلیارد نفر در سال 2021 شرایط بسیار خوبی را برای توسعه ویروس هایی که در داخل انسان زندگی می کنند ایجاد کرده است.

بنابراین تعداد انواع آن در آینده افزایش خواهد یافت.دانشندان تاکید کرده اند درباره نحوه استفاده از ویروس ها به نفع بشر باید بیشتر بیاموزیم.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 + نُه =