چرا در هنگام روزه ماه رمضان ، گاه سردرد می گیریم؟

به گزارش سلام نیوز رمضان نام یکی از ماه‏های قمری است و معنای لغوی آن سوزانیدن است پیامبر فرمودند نام این ماه رمضان گذاشته شده زیرا گناهان را می ‏سوزاند یکی از نام‏های خداوند نیز رمضان است.از سوی دیگر برای روزه فواید جسمی خوبی در کنار فواید روحی شناخته شده است . اما بسیاری از افراد هنگام سحر یا افطار از معضل سردرد گله می کنند که به چند علت می تواند رخ دهد :

1- سردرد و سرگیجه روزه داران گاه  به دلیل افت قندخون است، این افراد باید حجم غذای خود را به هنگام سحر بیشتر و از مواد قندی بیشتری استفاده كنند. اما اگر این سردرد و سرگیجه به حدی است كه مخل كار و آموختن افراد و پرخاشگری آنها می‌شود، باید به پزشك مراجعه كنند.

2-سردرد همچنین ممکن است به علت عدم مصرف مایعات به مقدار کافی و بروز کم آبی باعث سر درد یا تشدید بیماری میگرن در افراد متلا به این بیماری شود.مصرف آب مورد نیاز بدن در فاصله افطار تا سحر و نیز مصرف میوه هایی مثل خیار، هندوانه، خربزه، انگور، گلابی، سیب، به، آلبالو و زردآلو در فاصله بین افطار تا سحر می تواند ذخیره آب بدن را افزایش دهد.

3- سردررد همچنین می تواند به علت برهم خوردن ساعت روتین خواب و بیداری در این ماه باشد که باید تلاش کرد میزان خواب مورد نیار بدن در شب و اگر تمام شب ممکن نشد، بخشی را در عصر گاه قبل از  افطار جبران نمود.

4- سردرد با کاهش مصرق کافئینی که پیشتر استفاده می شده است ، نیز رخ می دهد. برای جلوگیری از این امر باید افراد 2 تا 3 هفته قبل از شروع ماه رمضان مصرف چای، قهوه و مواد دارای کافئین در رژیم غذایی خود را کاهش دهند تا به تدریج به دریافت مقدار کم آن در طول ماه رمضان عادت کنند.

5-سر درد گاه بر عکس هم عمل می کند و به علت مصرف بیش از اندازه مواد غذایی در سحر و یا به خصوص افطار رخ می دهد این جابجایی ناگهانی قند خون اثر منفی بر سیستم اعصاب مرکزی داشته و در تقویت و ایجاد سر درد اثر دارد. که بهتر است مواد مورد نیاز را به جای یکباره ، خرد خرد مصرف کنید.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


دو + 9 =