چرا 12 فروردین را روز «جمهوری اسلامی»نامیدند؟

♦به گزارش سلام نیوز روز 12 فروردین در ایران اسلامی به عنوان روز جمهوری اسلامی شناخته می شود . در این روز، ساختار جدید سیاسی و اجتماعی، بر مبنای آرای اکثر مردم (98.2 درصد) تثبیت شد و رسما نظام جمهوری اسلامی با رای اکثریت قاطع مردم انتخاب گردید.

صحبت از رفراندوم ابتدا از سوی امام خمینی(ره) در تاریخ 16 بهمن‌ماه 1357 در جلسه معرفی مهندس بازرگان به‌عنوان نخست‌وزیر دولت موقت مطرح شد. امام خمینی یکی از کارهای دولت موقت را برگزاری انتخابات عنوان کرده فرمودند: “با اینکه من اعتقادم این است که دیگر احتیاج به رفراندوم نیست و مردم مکرر به جمهوری اسلامی رأی داده‌اند؛ لکن برای اینکه بهانه‌ها تمام بشود و شمارش آرا بشود، ما باید آزادانه یک همچو کاری بکنیم تا مردم بدانند، تا همۀ عالم بدانند که رأی آزاد که مردم می‌دهند به که می‌دهند و به چه رژیمی می‌دهند، لهذا ما دولت موقت را تعیین کردیم…”.

برگه های رای مرمی در انتخاب نظام جمهوری اسلامی

کلمه «جمهور» به معنای توده مردم است و گنجانده شدن چنین کلمه ای برای نظامِ بعد از انقلاب، مردمی بودن آن را نشان می دهد و تأثیر رأی مردم را در سرنوشت خودشان، بیان می کند. واژه «اسلامی» نیز آن را از دیگر نظام های جمهوری جدا می نماید و بر حاکمیت ارزش های الهی و قرآنی بر اجزای نظام دلالت می کند.

در 12 فروردین ملت ایران با رای 98 ممیز 2 دهم درصدی خود ساختار سیاسی ، اجتماعی ایران را تغییر داد و جمهوری اسلامی مستقر شد و به همین سبب این روز مبارک از آن پس روز «جمهوری اسلامی» نام گرفت.

*ایران “استقلال و آزادی” می خواست؛ استعمارگران خوش نداشتند

استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران و سرنگونی نظام سلطنتی پهلوی علاوه بر اینکه تحولات داخلی به دنبال داشت، تغییراتی در نظام بین الملل، به ویژه در خاورمیانه ایجاد کرد تغییراتی که با اهداف منفعت گرایانه و یکجانبه استعمارگران همسو و سازگار نبود و کارشکنی های بسیار در این مسیر صورت گرفت. در حقیقت بعد پیروزی از انقلاب اسلامی تا رفراندم ۱۲ فروردین ۱۳۵۸خورشیدی گروهک های وابسته به استکبار غرب و شرق توطئه هایی علیه انقلاب طراحی کردند و شرکت در همه پرسی را تحریم و دروغ ها و شایعه های بی اساس میان مردم پخش کردند تا به وسیله فضای جامعه را مسموم و از شرکت مردم در همه پرسی جلوگیری کنند در واقع در آستانه همه پرسی، گروه های مخالف و نیز ضد انقلاب هدف مشترک حذف کلمه «اسلامی» از «جمهوری اسلامی» را دنبال می کردند و خواستار جمهوری دموکراتیک به شکل غربی بودند و تلاش می کردند، حکومتی با ماهیت اسلام تشکیل نشود و رژیم پیشنهادی از محتوای اسلام بیگانه باشد.

از جمله گروهک خلق الساعه جمهوری خواه فدرالیست، جبهه دموکراتیک ملی و فدائیان خلق همه پرسی را تحریم و فضای رای گیری را غیر دموکراتیک دانستند اما امام(ره) در این خصوص در پیامی از مردم خواستند به جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد رای دهند، ایشان معتقد بودند: مسأله جمهوری مربوط است به شکل حکومت؛ یعنی این که مردم حق دارند، سرنوشت خود را خودشان در دست بگیرند و کلمه «اسلامی» محتوای این حکومت را بیان می کند.

*جمهوری اسلامی ؛ یعنی مردم

مقام معظم رهبری حضور گسترده مردم در یوم اللّه ۱۲ فروردین و رأی قاطع آنان را رای اسلام و اندیشه‌های اسلامی برشمرده و می‌فرمایند: «مردم اسلام را می‌خواهند. این از روز اوّل گفته شد و در طول سال‌های متمادی نیز تجربه گردید. امروز هم واضح‌ترین حقیقت در نظام ما این است که آحاد و توده مردم از نظام حاکم بر کشور می‌خواهند که مسلمان باشد… و اسلام را در جامعه تحقق ببخشد. این حکومت و این نظام، با این نام در دنیا اعلام شد و تشکیل گردید. مردم هم رأی دادند، و نام جمهوری اسلامی را حاکی از اسلام دانستند لذا آرایشان را به نام جمهوری اسلامی در صندوق ریختند.

شهید مطهری رحمهم الله واژه «جمهوری اسلامی» را چنین تفسیر می‌کنند: «مسئله جمهوری مربوط است به شکل حکومت؛ یعنی این که مردم حق دارند سرنوشت خود را خودشان در دست بگیرند و کلمه «اسلامی» محتوای این حکومت را بیان می‌کند. به این ترتیب، جمهوری اسلامی؛ یعنی حکومتی که شکل آن انتخاب رئیس حکومت، از سوی عامه مردم است و محتوای آن هم اسلامی است و با اصول و مقررات اسلام اداره می‌شود.»

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


هشت + 6 =