چند راهکار برای کاهش خواب آلودگی بهاری

♦به گزارش سلام نیوز ، فصل بهار با حساسیت های فصلی و خستگی و خواب آلودگی خود را نشان می دهد که برای افراد با توجه به مشغله های گوناگون ، دردسر ساز می شود. با رعایت نکاتی چند می توان این مساله را مدیریت کرد.

در طول زمستان, بدن انسان هورمون هایی سروتونین (کاهنده استرس و تقویت شادی) را به خاطر ساعات روز کوتاه تر و داشتن بدن قوی تر تولید می کند. وقتی بهار فرا می رسد, نیروی خورشید طولانی تر و قوی تر می شود, پس بدن باید تنظیم شود.

درجه حرارت بدن بالا می رود, رگ های خونی منبسط می شوند و فشار خون پایین می رود. نور باعث می شود که بدن بیشتر هورمون سروتونین را آزاد کند در حالی که مقدار ملاتونین هنوز بالا است.

حال با رعایت چند مهارت بدنی و فیزیکی می توان از احساس خواب آلودگی یا میل شدید به خواب غیراستاندارد روزانه در بهار جلوگیری کرد:

مقدار زیادی آب بنوشید:

آب سموم را از سیستم دفع پاک می کند و متابولیسم را افزایش می دهد. کم آبی می تواند باعث سردرد و خستگی شود. آب آشامیدنی ساده ترین و موثرترین راه برای جبران خستگی است.

ورزش کنید حتی در خانه:

ورزش کردن به باعث تولید انرژی می شود . ورزش هوازی متوسط مثل پیاده روی 30 دقیقه ای یا دویدن را شروع کنید. تمرین مقاومتی با استفاده از وزنه آزاد نیز در افزایش سطح انرژی شما موثر است. ورزش در کوتاه مدت شاید به نظرتان خسته کننده باشد اما در میان مدت می تواند باعث تنظیمات هورمونی و مقابله با واکنش های فصلی مثل خستگی و خواب آلودگی شود.

از افتاب غافل نباشید:

 ویتامین D که مقادیر بسیار زیاد آن در آفتاب گرفتن به دست می آید، سطح انرژیتان را افزایش می دهد. می توانیددرشرایط همه گیری کرونا از افتاب هایب که از درون پنجره ها به داخل منزل نفوذ می کنند استفاده کنید.

پالایش ذهن را تمرین کنید:

علت بسیاری خواب آلودگی ها نه فقط در بهار که در تمام فصول سال، شلوغی ذهن است. این مساله روح و ذهن را دچار فرسایش کرده و میل به خواب را تقویت می کند . نشخوار فکری در مورد مسائلی که با آن روبرو هستید در دو زوایه با خواب شما خود را نشان می دهد و بی خوابی یا خواب آلودگی که فصل بهار نیز می تواند آن را تشدید کند. تمرین کنید به هر مساله در زمان لازم فکر کنید و از رجوع دوباره بدان یا بازفکر در مورد آن در زمانهای مکرر ، اجتناب کنید.

تنفس خوب و صحیح:

3تنفس عمیق با تنفس عادی روزمره متفاوت است. تنفس عمیق که در آن میزان بیشتری اکسیژن را با تمرکز ذهن و در زمان بیشتر داخل ریه های خود می کنید باعث خون رسانی بهتر به مغز و اجتناب از خستگی مغزی است که از دیگ عوامل کشش بدن به خوب های بیشتر در فصل بهار است.3 بار در روز،بین 7 تا 10 نفس عمیق بکشید.

وعده صبحانه فراموش نشود:

شما نیاز ندارید هر روز یک صبحانه کامل بخورید، اما حداقل می توانید میوه ، بلغور جو دو سر، ماست یا کورن فلکس را بخورید. این کار به شما کمک می کند تا انرژی خود را در صبح افزایش دهید و همچنین تمام ویتامین ها و مواد معدنی لازم را که باید، به دست خواهید آورد.

میوه های تازه را به زنجیره غذایی روزانه اضافه کنید:

میوه های تازه پر از عناصر بسیار مقوی و مغذی – آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی هستند که به شما کمک می کنند احساس انرژی و طراوت بیشتری بکنید. بیشتر میوه ها از حدود 90 درصد آب تشکیل می شوند که به تصفیه سموم بدن کمک می کنند و شما را مرطوب نگه می دارند.

دوش آب سرد یا ولرم بگیرید:

یکی از راههای افزایش ارامش ذهن و بازتولید انرژی ، دوش آب سرد است  . دوش آب سرد بیش از آنکه اثر پاکیزگی جسمی داشته باشد اثرات روحی و ذهنی دارد. اگر با دوش آب سرد دچار مشکل می شوید از آب ولرم  یا دمای اتاق استفاده کنید

در شب غذای سنگین نخورید:

قبل از خواب غذای سنگین نخورید تا از کیفیت خواب شبانه‌تان کاسته نشود. بهتر است روز خود را با غذا‌هایی سبک به اتمام برسانید تا با معده‌ای سبک و راحت‌تر به سراغ خواب عمیقی بروید.

فشار خون خود را مراقبت کنید:

یکی از دلایل خواب‌آلودگی می‌تواند وجود فشار خون بالا باشد. اگر به صورتی جدی با این مسئله روبه‌رو هستید حتماً به یک پزشک متخصص مراجعه نمایید.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 − یک =