چگونه انرژی مثبت و صلح با درون را تقویت نماییم؟(سلسله مباحث صلح درون)

همیشه می‍شنویم که افراد غالبا در مورد تفکر مثبت صحبت می‌کنند و می‌خواهند در مسیر درت و مناسبی مثبت اندیش شوند.اما حقیقتا معنای تفکر مثبت چیست؟ کجا باید مثبت اندیش بود و کجا نباید بود؟

گزارش: سارا نصغی

 مثبت اندیشی در واقع به معنای نزدیک شدن به حقیقت زندگی با یک چشم انداز مثبت است. 

فکر مثبت یعنی ما در هر رخداد زندگی  آگاهانه خوش بینی را بیاموزیم و بدانیم چگونه حرکت کنیم.

حتی پژوهش‌های تازه نشان داده که زنان باردار که مثبت فکر می‌کنند و تمایل بیشتری به تلاش برای کنترل شرایط خود نشان می‌دهند، احتمالاً فرزندانی به دنیا می‌آورند که از توانایی بالایی در فهم ریاضیات و علوم برخوردار باشند.

تفکر مثبت یک نگرش ذهنی است که شما انتظار نتایج خوب و مطلوب را دارید؛ به عبارت دیگر، تفکر مثبت، فرآیند ایجاد اندیشه‌هایی است که انرژی ذهنی را به واقعیت تبدیل می‌کند.

دکتر مارتین سلیگمن در کتاب بینش آموخته شده، میگوید:

 ما در قرن بیست و یکم بیش از هر چیز نیازمند تفکری هستیم تا شاد و رضایتمند و کمک حال به یکدیگر زندگی کنیم و همدلی و دوستی را تجربه نماییم.

سه قدم به سوی تفکر مثبت

سلیگمن و دوستش بِک می‌گویند همه آدم‌ها می‌توانند یاد بگیرند از تفسیرهایی استفاده کنند که موقعیت‌محور باشند. اما درستش این است اگر رفتاری را در موقعیتی از خود نشان داده ایم به فرد روبرو این نکته را یادآور شویم که شاید شرایط باعث بروز آن رفتار شده است و اینگونه انرژی بهتری ایجاد کنیم. 

۲ ـ شادی خودتان را محدود نکنید:

در دنیای ماشینی امروز، ارزش‌های اجتماعی و اقتصادی باعث شده‌اند شادی ما تعریف‌ شده باشد و بسیاری از مردم به نسبت این ارزش‌ها، شادی‌های خودشان را محدود می‌کنند. مثلا با خودشان می‌گویند «تا ماشین نخرم، شاد نمی‌شوم» یا «اگر همه دوستم داشته باشند، شادی واقعی را تجربه می‌کنم.» اما هر کدام از این جملات، هم‌ زمان و هم چگونگی شادی ما را محدود  می‌کنند .

اگر این جملات را زیاد تکرار ‌کنیم، قاعده ذهن ما می‌شوند. اما حقیقت این است که فقط هدف نیست که شادی می‌آفریند؛ شادی، فرآیندِ رفتن به سوی هدف و لذت بردن از مسیر است. برای این مهم از تلاش و زحمات خود قدردانی کنید. 

۳ ـ گفت‌وگوهای درونی‌تان را فرآیندمدار کنید:

در هر گامی که به جلو برمی‌دارید یکی از جملات شادی‌بخش‌تان را که بیشتر بر فرآیند تأکید دارند تا هدف، تکرار کنید. حتی می‌توانید خود این فرآیندها را به صورت هدف شادی‌بخش قرار دهید. مثلا جمع کردن مقدار خاصی از پول خرید ماشین و یا یاد گرفتن یک مهارت. در مسیر رسیدن به اهدافتان نیز شاد باشید.

راهکارهای تقویت تفکر مثبت:

  • نسبت به خود و دوستانمان که آنها را انتخاب کرده ایم احساس خوبی داشته باشیم.

  • لیستی از صفات مثبت خود تهیه کنیم و راههای تقویت آنها را بیابیم و تجربه کنیم و صفات کمتر مثبت را کم کم حذف کنیم.

  • لیستی از افکار منفی خود تهیه کنیم و سعی کنیم برای هر فکر منفی یک فکر مثبت معادل بیابیم تا به کمک آن بتوانیم با افکار منفی مقابله کنیم.

  • سعی کنیم در گفتار و برخوردهای روزانه از کلمات و جملات مثبت استفاده کنیم، مثلاً بگوییم ” خدا قوت “، ” شاد باشید ” و یا ” پر انرژی باشید “.

  • با خوش‌بینی سعی کنیم، دستوراتی به ذهن خود بدهیم که اندیشه‌های جدید مثبت و جدیت در کار شکل گیرند.

  • هر روز صبح که از خواب برمی‌خیزیم با نگاه کردن به یک منظره، تابلوی زیبای نقاشی و یا اسماء الله روز خود را با نشاط  آغاز کنیم.

  • از افراد منفی‌نگر دوری کنیم و یا سعی کنیم کمتر با آنها برخورد داشته باشیم.

  • به لحظات و خاطرات زیبا و دوست داشتنی گذشته خود فکر و سعی کنیم آنها را تکرار نماییم.

  • از تردید و دودلی دوری کرده و کارها را با جدیت دنبال کنیم.

  • به ندای منفی درونی خود و افکار نگران‌کننده دیگران که جنبه سازندگی در مسیر اهداف ما را ندارد بی‌توجه باشیم و سعی کنیم عکس آنها را انجام دهیم و در مقابل از مشورت مفید بهره ببریم.

  • به قدرت بی‌کران خداوند ایمان داشته باشیم .

  • از میان اهداف خود هدفی را انتخاب کنیم که امید بیشتری به موفقیت آن داریم و در تلاش برای تحقق آن، به فکر تایید یا تکذیب دیگران نباشیم.

  • در تعریف از افراد از کلمات مثبت و روحیه بخش استفاده کنیم ( فلانی شخص بسیار شریف و بزرگواری است ).

  • از چشم و هم چشمی و حسادت که باعث ایجاد افکار منفی می‌شود دوری و سعی کنیم روش زندگی خود را خودمان انتخاب کنیم و راه خودمون رو بریم.

  • خداوند همه چیز را در یک روز نیافرید، پس برای رسیدن به اهداف تلاش لازم است. 

  • خود را از قید و بند آزار دهنده رها کرده و تلاش کنیم تا میتوانیم ساده زندگی کنیم تا فکر و خیال آسوده‌ای داشته باشیم.

  • ممکن است هنگام خواب در رختخواب افکار منفی به سراغمان بیاید، تا خسته نشده‌ایم به رختخواب نرویم.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ شش = 10