سازمان ملل روز جهانی زبان عربی را بعنوان یکی از زبانهای پرکاربرد جهان جشن می‌گیرد

سازمان ملل روز جهانی زبان عربی را بعنوان یکی از زبانهای پرکاربرد جهان جشن می‌گیرد.


سازمان ملل متحد با عنوان و موضوع «زبان عربی و ارتباطات تمدنی»، امروز شنبه، «روز جهانی زبان عربی» را طی فعالیت ها و جشنهای فراوان جشن می‌گیرد.

یونسکو خط عربی را در فهرست میراث فرهنگی ناملموس قرار داد.
سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای که در وب‌سایت خود به زبان عربی منتشر کرد، گفت: موضوع امسال روز جهانی زبان عربی «زبان عربی و ارتباطات متمدنانه» است و این فراخوانی است برای تأکید مجدد بر نقش مهمی که زبان عربی ایفا می‌کند. در ایجاد پل های ارتباطی بین مردم در آستانه فرهنگ و علم، ادبیات و بسیاری موارد دیگر.

در این بیانیه آمده است: “هدف از این موضوع برجسته کردن نقش تاریخی زبان عربی به عنوان ابزاری برای ایجاد و انتقال دانش و همچنین ابزاری برای پیشبرد گفتگو و پایه‌گذاری صلح است. این در جوامع امروزه که جهانی شدن، دیجیتالی شدن و چندزبانگی در حال افزایش است از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا ماهیت در حال تغییر جهان و نیاز مبرم به ترویج گفتگو بین ملت‌ها و مردم را مورد بررسی دارد.

به گفته این سازمان، زبان عربی یکی از ارکان تنوع فرهنگی بشریت است و یکی از پرکاربردترین زبان‌های جهان است، زیرا روزانه بیش از 400 میلیون نفر از مردم به این زبان صحبت می‌کنند.

این سازمان در بیانیه خود خاطرنشان کرد که زبان عربی بین منطقه عربی و بسیاری از مناطق همسایه دیگر مانند “ترکیه، چاد، مالی، سنگال و اریتره” توزیع شده است، زیرا عربی برای مسلمانان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. زبان قرآن و انجام نماز (و سایر عبادات) در اسلام تنها با تسلط بر برخی از کلمات آن است و زبان عربی نیز زبان اصلی آیینی در تعدادی از کلیساهای مسیحی است. منطقه عربی، جایی که بسیاری از مهمترین آثار مذهبی و فکری یهودیان در قرون وسطی نوشته شده است.

و ادامه داد: زبان عربی اجازه ورود به دنیایی پر از تنوع را در همه اشکال و تصاویر آن از جمله تنوع ریشه ها، خطوط و عقاید می دهد و همچنین اشکال و روش های مختلف خود را به صورت شفاهی، نوشتاری، فصیح و محاوره ای ایجاد کرده است. و ردیف های مختلف آن، نثر و هنرهای منظوم، ابیات زیبایی شناسانه شگفت انگیزی است که دل ها را تسخیر می کند و در زمینه های مختلف می آفریند که عبارتند از: مهندسی، شعر، فلسفه و آواز. زبان عربی در طول چندین قرن تاریخ خود به عنوان زبان سیاست، علم و ادبیات به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر بسیاری از زبان های دیگر جهان اسلام مانند ترکی، فارسی، کردی، اردو، مالایی، اندونزیایی و آلبانیایی تأثیر گذاشته است. برخی دیگر از زبان های آفریقایی مانند هائوسا و سواحیلی و برخی از زبان های اروپایی به ویژه زبان های مدیترانه ای مانند اسپانیایی، پرتغالی، مالتی و سیسیلی نیز متاثر از عربی است.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× 5 = چهل پنج