کاهش حکم آنگ سان سوچی و واکنش سازمان ملل

در حالی که دادگاه نظامی میانمار روز دوشنبه آنگ سان سو چی، کسی که به تقلب جایزه صلح نوبل را از آن خود کرد ، با تصمیم فرمانده ارتش این کشور ۲ سال از محکومیت او کاسته شد.

گزارش: مریم شیرلوند

به گزارش سلام نیوز او پیش از اینکه حکم خانم سوچی کاهش یابد به خبرگزاری فرانسه گفته بود که خانم سو چی «بر اساس بند بی ماده ۵۰۵ قانون مجازات به دو سال زندان» محکوم شده است.

او افزود که وین میینت، رئیس جمهور پیشین میانمار نیز محکومیت مشابهی را دریافت کرده است.

دولت غیرنظامی میانمار و پارلمان این کشور، در اول فوریه سال ۲۰۲۱ میلادی با کودتای نظامیان سرنگون شدند و کودتاگران از آن زمان آنگ سان سو چی را سال گذشته متهم کرده‌اند .

انتشار این خبر با واکنش سازمان ملل متحد نیز رو به رو بود. میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل روز دوشنبه با محکوم کردن این اقدام دولت نظامی میانمار، خواستار آزادی هرچه سریعتر سوچی شد.

خانم باشله در این خصوص گفت: «چیزی جز انگیزه سیاسی پشت این حکم محکومیت در پی یک محاکمه ساختگی و یک دادگاه مخفیانه و البته در یک فرآیند قضایی که تحت کنترل ارتش است، دیده نمی‌شود. ارتش میانمار سعی دارد با استفاده ابزاری از دادگاه‌ها، تمام مخالفان خود را حذف کند.»

او همچنین خواستار آزادی تمام دستگیر‌شدگان در کودتای ماه فوریه شد.

او در آغازین ساعات ماه فوریه سال پس از آنکه ژنرال‌ها حکومتش را سرنگون کردند، بار دیگر بازداشت شد و با سرنگونی دولتش، عمرحکومت دموکرات این کشور نیز پایان یافت.

محاکمه او در حالی برگزار شد که روزنامه‌نگاران از حضور در دادگاه‌های ویژه دولت نظامی میانمار منع شده‌اند و وکلای سوچی نیز اجازه صحبت با رسانه‌ها را ندارند.

بنا بر اعلام یک سازمان غیردولتی محلی فعال در زمینه حقوق بشر، از زمان وقوع کودتا تا کنون بیش از ۱۳۰۰ نفر در پی سرکوب مخالفان کشته و بیش از ۱۰ هزار نفر نیز بازداشت شده‌اند.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


هفت × 4 =