با فرهنگ ملل آشنا شویم / قسمت دوم: اروپا ؛ فرانسه

در ادامه سسله مقالات فرهنگ شناسی ملل امروز به سراغ اروپا و فرانسه می رویم . در مقالات بعدی با فرهنگ ایران زمین و سایر کشورهای جهان و نقاط فرهنگی مثبت و مشترک میان آنها صحبت خواهیم کرد.

اروپا گهواره تمدن غربی است و فرهنگ های مختلفی دارد که دانستن اطلاعات درباره تنوع فرهنگی این قاره می تواند جالب باشد. شاید خیلی ها آرزوی سفر به این قاره را داشته باشند، خیلی از ما فقط می دانیم که اروپا قاره ای مدرن و پیشرفته است که نکات و فرهنگ مثبت بسیاری در آشنایی و قرابت با دیگر ملل انسانی دارد.

قاره اروپا از فضا

 جغرافیای اروپا

اروپا دومین قاره جهان و پس از آسیا و آفریقا سومین قاره پر جمعیت جهان است ، جمعیت این قاره تقریبا ۸۵۷ میلیون نفر است که ۱۱ درصد کل جمعیت جهان را تشکیل می دهد، با اینکه روسیه به عنوان بزرگ ترین کشور اروپا محسوب می شود اما این می تواند درست نباشد چون بخشی از روسیه در آسیاست، اروپا از ۵۰ کشور مختلف تشکیل شده و مسکو و لندن از پرجمعیت ترین شهر های آن هستند.

تاریخ اروپا

با اینکه هیچ جداسازی زمینی ای بین آسیا و اروپا وجود ندارد اما ملاحظات سیاسی که همیشه نقشی اساسی در اروپا بازی می کند، اروپا را همیشه قاره ای جداگانه در نظر گرفته است. وقایعی که در اروپا اتفاق افتاده پایه و اساس بسیاری از تمدن های غربی شده است بعضی از این وقایع مهم شامل تاثیرعمیق یونان باستان بر روی تمدن های غربی است که باعث به وجود آمدن فرهنگ دموکراتیک در کشورهای اروپایی شده است.

 فرهنگ اروپا

اروپا به طور کل فرهنگ خاصی دارد، زبانی که در این قاره صحبت می شود به سه گروه طبقه بندی می شود: زبان های لاتین، زبان های ژرمنی و زبان های اسلاوی. و بقیه زبان ها به این سه گروه اصلی تعلق دارد، تعدادی زبان های دیگر هم در اروپا صحبت می شود. به جز اتریش و یوگوسلاوی همه کشورهای دیگر اروپا زبانی به نام کشور خود دارند، زبان رسمی اتریش آلمانی و زبان رسمی یوگوسلاوی زبان صربی- کرواتی است.

مذهب اصلی این قاره مسیحیت است و سه نوع کلیسای مختلف در اروپا وجود دارد کلیساهای  کاتولیک، پروتستان، و ارتودوکس شرقی. هر کشور برای خود غذاهای مخصوصی دارد و بعضی از غذاها هم در این کشورها مشابه هم است. غذاها به اروپای شرقی، غربی، جنوبی و شمالی تقسیم می شود که این تقسیم بندی بر اساس نقاط جغرافیایی انجام شده است.

اروپا

نکاتی قابل توجه درباره اروپا

  • واتیکان سیتی تنها کشور جهان است که در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

  • مثل ژاپن که سرزمین آفتاب تابان است نروژ در اروپا سرزمین آفتاب ملایم است.

  • در اروپا هیچ بیابانی وجود ندارد.

  • سه منطقه زمانی در اروپا وجود دارد: منطقه زمانی اروپای غربی، منطقه زمانی اروپای شرقی و منطقه زمانی اروپای مرکزی.

  • یکی از حقایق اروپا این است که ۱۲ کشور قاره اروپا در سال ۲۰۰۲ واحد پولی مشترک به نام یورو پیدا کردند که در سال ۲۰۰۴، ۲۰۰۷، ۲۰۰۸ ، ۲۰۰۹ و۲۰۱۱ کشورهای دیگری هم به زیر پرچم واحد پول یورو پیوستند.

  • مجسمه آزادی توسط فردی فرانسوی به نام فردریک بارتلدی طراحی شد و شخص فرانسوی دیگر به نان الکساندر گوستاو ایفل مجسمه آزادی را قبل از فرستادن به آمریکا ساخت.

  • تنها شهری که در دو قاره قرار دارد استانبول است که در تنگه بسفر قرار دارد و هم بخشی از قاره آسیا و هم بخشی از اروپا است به همین دلیل است که گاهی گفته می شود:«اگر می خواهی ناهارت را در اروپا بخوری و شامت را در آسیا، باید در استانبول باشی ».

  • نکته جالب درباره اروپا این است که سه کشور در اروپا وجود دارند که نام آن ها با I شروع می شود: ایسلند، ایتالیا و ایرلند.

آداب و رسوم متنوع مردم فرانسه همیشه در جهان زبانزد خاص و عام بوده است. این کشور که محل زندگی فرهنگ و قومیت‌های مختلف از سراسر جهان است، سنت و فرهنگ خاص خود را دارد که رعایت کردن آنها بسیار ضروری است.

در این مطلب قصد داریم به برخی از آداب و رسوم مردم فرانسه اشاره کنیم و در نهایت نیز برخی نکات و حقایق در مورد آداب و رسوم آنها را بیان کنیم که قطعا شنیدن آنها باعث تعجب شما خواهد شد. پس ما را همراهی کنید.

آشنایی کلی با فرهنگ فرانسه

چند مورد از آداب و رسوم متنوع مردم فرانسه

آداب و رسوم متنوع مردم فرانسه در تمامی جنبه‌های زندگی آنها وجود دارد و رعایت تمامی آنها الزامی است و نشانه احترام به فرهنگ این کشور و مردم آن خواهد بود؛ اساسا فرهنگ راهی برای احترام و شناخت و نزدیک سازی به جوامع است. 

آداب و رسوم سرو غذا و خوراکی

غذا خوردن در فرانسه آداب و رسوم خاص خود را دارد. اگر به مهمانی و برای سرو شام دعوت شدید، طبق یک قانون نانوشته باید حداقل 15 تا 20 دقیقه دیرتر برسید و میزبان خود را به نحوی سورپرایز کنید اما برای سرو ناهار یا موقع سرو غذا در رستوران به هیچ وجه حتی یک دقیقه هم تأخیر نداشته باشید.

موقع غذا خوردن چنگال در دست چپ و چاقو در دست راست باید باشد و تا میزبان به شما نگفته که «بفرمایید»، شروع به خوردن نکنید. دست‌ها در حین غذا خوردن نباید روی پا قرار بگیرند. نان باید تکه تکه شود و همراه غذا میل شود. برای پاک کردن ته ظرف بسته به نوع غذا باید از چنگال استفاده کرده و با یک تکه نان بر روی سر چنگال ظرف خود را تمیز کنید. بعد از اتمام غذا خوردن نیز باید چاقو و چنگال را در موقعیت ساعت 4 بر روی بشقاب بگذارید تا میزبان بداند، تمایلی به غذا خوردن بیشتر ندارید.

کاهو خوردن هم جزو آداب و رسوم متنوع مردم فرانسه است که باید آن را به دور چنگال بپیچید. میوه را اصلا با پوست نخورید. مطمئن باشید همیشه موقع سرو غذا در مورد موضوعات داغ کشور صحبت خواهد شد و صحبت نکردن در مورد آن به معنای بی اهمیت بودن موضوعات کشور از جانب شما بوده و بی احترامی تلقی می‌گردد.

یکی دیگر از آداب و رسوم متنوع مردم فرانسه موقع خوردن نوشیدنی است که آن را ولرم و نهایتا کمی سرد می‌خورند، پس اگر عادت به خوردن نوشیدنی سرد دارید باید حتما از صاحبخانه یا میزبان درخواست کنید. ضمنا هیچ موقع نوشیدنی الکلی را با یخ نخورید چون توهین تلقی می‌شود.

اکثر مردم فرانسه هنوز که هنوز است چای یا قهوه خود را موقع صبح با یک کاسه کوچک می‌خورند و اصلا از فنجان استفاده نمی‌کنند. پس اگر به جایی دعوت شدید حتما به رسم آنها احترام بگذارید و اگر مهمان داشتید ابتدا بپرسید چایی خود را با کاسه میل می‌کنند یا خیر؟

آداب و رسوم معاشرت

موقع مواجهه با دوستان و آشنایان باید دو بار گونه آنها را ببوسید که به منزله استقبال و خوش­آمدگویی است. فقط کسانی که جزو دوستان نزدیک شما باشند را می‌توانید با اسم کوچک صدا بزنید .

موقع ورود به مغازه حتما باید از صبح بخیر (عصر بخیر، وقت بخیر) خانم یا آقا و موقع خروج هم باید از خداحافظ استفاده کنید. احساس راحتی کردن با اطرافیان فقط با اعضای خانواده و دوستان مجاز است. 

قبل از شروع صحبت ابتدا از فرد بپرسید زبان انگلیسی بلد هست یا خیر، در غیر این صورت فرد دیگری را انتخاب کنید. اما اگر احترام بالای مردم این کشور را بخواهید باید با یکسری کلمات ابتدایی و ضروری فرانسوی آشنا باشید.

اگر کسی از شما تعریف و تمجید کرد حتما پاسخ بدهید باید با جملاتی مثل «ممنونم» و «شما نیز همینطور »مشابه آن قدردانی کنید تا تواضع و محبت خود را برسانید.

موقع خرید از مغازه و فروشگاه همیشه کیسه پلاستیکی بازیافتی یا کاغذی همراه خودتان داشته باشید یا اینکه بابت خرید آن پول بیشتر پرداخت کنید و اقلام خریداری شده را داخل آن بگذارید. فرانسوی‌ها روی این مورد بسیار حساس هستند چون ادعا دارند از پیشگامان منع مصرف پلاستیک برای حفاظت از محیط زیست هستند.

آداب و رسوم کادو دادن

یکی از آداب و رسوم متنوع مردم فرانسه، موقع کادو دادن و کادو گرفتن است. اگر قصد دارید گل بخرید حتما باید تعداد آن فرد باشد . برخی افراد گل‌های زنبق سفید و داوودی که برای مراسم دفن استفاده می‌شود، یا میخک قرمز که نشانه بدجنسی و نیت بد داشتن است و یا گل‌های سفیدی که برای عروسی می‌خرند را نمی‌پسندند. موقع کادو گرفتن باید آن را جلوی فرد باز کنید و ابراز علاقه نمایید وگرنه فرد مقابل خیلی ناراحت خواهد شد.

آداب لباس پوشیدن

یکی از آداب و رسوم متنوع مردم فرانسه، عادت به پوشیدن لباس‌های شیک، مد روز به اندازه مناسب است و در این مورد بیش از حد وسواس دارند. مردم فرانسه معتقدند که سرچشمه هنر، مد و فشن هستند و در نتیجه همه مردم باید آن را با لباس‌ها، دستمال گردن و عطری خوشبو به همه نشان دهند و این در رفتار اجتماعی خیلی مناسب است.

آداب و رسوم جشن گرفتن

برخی تاریخ‌ها در فرهنگ مردم فرانسه وجود دارند که در آن جشن یا فستیوال برگزار می‌گردد و حضور همه افراد در آن الزامیست و چنانچه در خانه باشید، برخورد خوبی با شما نخواهد شد. این مورد نیز یکی از آداب و رسوم متنوع مردم فرانسه است.

مثلا جشن عید پاک یا ایستر (Easter)، روز کریسمس، تاریخ 14 جولای که روز شروع انقلاب فرانسه بود .

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ نُه = 14