گزارش افشاگرانه ایالات متحده از نسل کشی رواندا علیه فرانسه / گزارش‌امریکایی:پذیرش‌حقیقت‌ باعث‌صلح‌بین‌دوکشور می‌شود

♦به گزارش سلام نیوز به نقل از france24 گزارش نهایی یک گروه تحقیقاتی در ایالات متحده نشان داد فرانسه “مسئولیت قابل توجهی” در قبال نسل کشی رواندا دارد در حالی که در تلاش است خود را نسبت به آن ناآگاه نشان دهد.

18:32:24

این گزارش که به سفارش کیگالی روز دوشنبه منتشر شد ، گفت: فرانسه “مسئولیت قابل توجهی” را برای ایجاد نسل کشی در رواندا بر عهده دارد و هنوز هم از علی رغم تحقیقاتی که خود این کشور نیز انجام داده است ، از پذیرفتن نقش واقعی خود در وحشت 1994 امتناع می ورزد.

گزارشی که در سال 2017 آغاز شد و در حدود 600 صفحه نوشته شده است ، فرانسه را “همكار” رژیم تندرو هوتو می داند كه كشتار حدود 800000 نفر را ترتیب داده است و از سوی دیگر این موضع را كه پاریس نسبت به برنامه های نسل كشی آنها ناآگاه بوده است ، رد می كند.

تحقیقات چندین ساله شرکت حقوقی «لوی فایرستون میوز» اظهار داشت که فرانسه می دانست که نسل کشی در راه است اما به حمایت خود از متحدانش در رواندا همچنان ادامه داد ، حتی زمانی که نابودی برنامه ریزی شده اقلیت توتسی روشن بود.

در این گزارش که میلیون ها صفحه از اسناد و مصاحبه ها با بیش از 250 شاهد را جمع آوری کرده  ، آمده است: نتیجه گیری ما این است که دولت فرانسه مسئولیت قابل توجهی برای ایجاد یک نسل کشی قابل پیش بینی بر عهده دارد. و با این که از آن آگاه شد مقابل آن نایستاد و عملا در کشتار سکوت در پیش گرفت و با قاتلین همراه شد.

با این حال ، هیچ مدرکی تاکنون یافت نشده است که مقامات یا پرسنل فرانسوی مستقیماً در قتل و کشتار عامدانه اقلیت توتسی ها (که عمدتا نابود شده اند)مشارکت داشته باشند.

مدتهاست که فرانسه به عدم انجام اقداماتی برای نسل کشی علیه اقلیتی که اکثرا از بین رفتند، در مجامع جهانی متهم شده است . گزارش های موزه امریکایی جدای از گزارشاتی است که پیشتر به سفارش امانوئل مکرون صورت گرفته بود اما همزمان با آن نتایج را اعلام کرد.

گزارشات سفارشی امانوئل ماکرون نشان می دهد که  فرانسه “مسئولیتهای زیادی” در مورد نسل كشی بر عهده دارد و  بخش از مسئولیت خود را نیز پذیرفته است ؛ اما هیچ مشاركتی در قتل ها ندارد.

 

*گزارش امریکایی:فرانسه در نتیجه گیری و افشای حقیقت دچار اشتباه شد

اما گزارش موزه ، مسئولیت پذیری بیشتری را نسبت فرانسه گوشزد می کند و می گوید که کمیسیون بررسی فرانسه در توضیح آنچه این کشور درمقابل آن مسئول است ناگهان متوقف شده و در نتیجه گیری نهایی و افشای این حقیقت که پاریس در برابر نسل کشی آگاهانه ساکت ماند ، دچار اشتباه شد و آن را بیان نکرد.

در گزارش امریکایی آمده است: دولت فرانسه در مورد نسل كشی کاملا با خبر بود و آن را پیش بینی می کرد. پس نه كور بود و نه ناخودآگاه.  پاریس و کیگالی منتظر “رابطه جدید” هستند اما کتمان حقیقت مانع آن می شود درحالیکه پذیرش حقیقت و بیان مسئولیت می تواند در شفافیت و اصلاح رابطه طرفین اثرگذار باشد.

وزیر امور خارجه رواندا «وینسنت بیروتا» به AP گفت: رواندا ، کشوری کوچک اما استراتژیک با 13 میلیون نفر جمعیت آماده برای “رابطه جدید” با فرانسه است.

وی افزود: شاید مهمترین چیز در این جریان این باشد كه این دو كمیسیون حقایق تاریخی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و بایگانی هایی را كه در اختیار آنها قرار گرفته است ، مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهند و به فهم و شناختی از آن گذشته رسیده باشند و خوب است به نتیجه مشخص سازنده دست یابند.

روز دوشنبه یک مقام ارشد در دفتر ماکرون از این گزارش به عنوان گام قطعی برای پذیرش مسئولیت پذیری استقبال کرد که تمایل ابراز شده توسط مقامات رواندا برای نوشتن یک تاریخ مشترک و بیش از همه ، برای آینده مشترک را نشان داد.

وی همچنین خاطرنشان کرد اعتماد سیاسی بی سابقه ای که بین پاریس و کیگالی در اثر پذیرش برخی حقایق تاریخی ،حاصل شده است و مقامات رواندا نشانه هایی از موافقت آنها با “رویکرد صلح آمیز برگشت ناپذیر” به فرانسه نشان داده اند.

یک مقام که به طور ناشناس مطابق با سیاست های ریاست جمهوری فرانسه با این خبرگزاری صحبت می کردصحبت می کند ، گفت که ماکرون در حال بررسی سفر به رواندا در ماه های آینده است.

*افشای حقایق حقوق بشری در جهان امروز و در روابط دیپلماتیک کشورها چه سودی دارد؟

 این اقدامات در واکاوی حقایق انسانی درباره نسل کشی ، تبعیض نژادی و نقض حقوق بشر در جهان و پذیرش طرف های خاطی در هر مورد ،می تواند برخلاف باور عمومی ، به پلی برای صلح تبدل شود  و کشورها را در عرصه روابط فی مابین مسئول تر و پاسخگو نماید. گزارش فرانسه و پذیرش بخشی از نقش خود در نسل کشی رواندا و واکنش مثبت رواندا به این اقدام فرانسه ، علی رغم بیان همه حقایق در نتیجه، خود گواه این حقیقت است که پذیرش اجتماعی یک کشور نسبت به جرائمی که در مواجهه با کشور دیگر انجام داده است می تواند از سویی در اصلاح روابط اثرگذار باشد و از سوی دیگر کشورها را در عرصه روابط بین الملل نسبت به اصلاح روابط خود با یکدیگر وادار کند. عدم شفافیت درباره این دست مسائل و فرار از بار مسئولیت انسانی و سیاسی نسبت به این دست خطاها تنها بر بار خصومت و تنش می افزاید.

 

•بیشتر بخوانید:نماینده حقوق بشر :یمن از مرز بحران گذشته است/ وحدت‌دیپلماتیک‌جهانی‌لازم‌است

•بیشتر بخوانید:مخالفت‌کارشناسان‌حقوق‌بشرِسازمان‌ملل باطرح‌ِبه‌اصطلاح”ضدتروریستی”امریکا

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 × هشت =